Søger sparringspartnere til at starte mikrobryggeri

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
mortenkristensen

Søger sparringspartnere til at starte mikrobryggeri

Indlæg af mortenkristensen »

Hej Alle

Først og fremmest god søndag til jer alle sammen. Jeg er en gut på 22 år, som har planer om at opstarte mit eget bryggeri. Jeg har i lang tid gået med en lyst til at opstarte mit eget firma. Ydermere elsker jeg øl. Et bryggeri tilgodeser begge disse interesser, hvilket jo bare er fedt for mig.

Jeg har i længere tid gået og tænkt meget over min ide. Jeg har prøvet at gå kritisk til ideen og forsøgt at finde alle de faldgrupper og udfordringer, som kunne være til stede. Venner og familie har også været inde over for at give deres sparring til åbenlyse udfordringer. Selvfølgelig er der visse udfordringer i forbindelse med opstart af en virksomhed - det vil der næste altid være.

I forbindelse med opstart af et mikrobryggeri, har jeg ikke selv den store erfaring eller viden om øl: jeg ved bare at jeg godt kan lide specialøl. Derfor har jeg brug for nogle kloge folk, der har mere erfaring indenfor ølverden, som kan fortælle mig om alle de udfordringer, som også kan opstå ved opstart af et mikrobryggeri - udfordringer, som jeg måske ikke selv har været opmærksomme på.

Det er ikke noget krav, at du nødvendigvis SKAL have startet dit eget mikrobryggeri tidligere for at kunne hjælpe mig. Hvis bare du har en generel interesse for projektet og synes det kunne være spændende at dele lidt ud af dine tanker og ideer i forbindelse med opstart af et mikrobryggeri, skal du endelig også bare kontakte mig. Det kan også være du bare gerne vil høre lidt om projektet. Igen, kontakt mig bare.

Hvad får du så ud af at bruge din tid på at høre på mig fortælle om min ide ?

- Du får helt sikkert nogle gratis øl til sin tid, når bryggeriet begynder at producere nogle øl som tak for hjælpen.
- Hvis projektet lyder interessant for dig, har du mulighed for at blive medejer på projektet.

Jeg håber rigtig meget at høre fra mange af jer. I kan skrive en mail til mig på lundorff92@gmail.com hvor I kan fortælle mig, hvis I gerne vil høre mere om min ide, og forhåbentlig komme med gode input.

I skal muligvis påregne, at der går nogle dage inden jeg svarer jer, da jeg ikke er i DK de næste fire dage.

Håber dog stadigvæk at høre fra rigtig mange af jer.

Mvh. Morten
Brugeravatar
Munkholm
Geografisk sted: Staby

Re: Søger sparringspartnere til at starte mikrobryggeri

Indlæg af Munkholm »

Skagen, padborg, Odense eller kjøwenhavn? :)

Sendt fra min mobillers, med hjælp fra mine fingre
Mvh Jesper

"Virkeligheden er en illusion: forårsaget af mangel på alkohol"
Brugeravatar
ciaran
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af ciaran »

Du skal prøve at lave øl!
Jeg kan huske at have læst et eller andet sted på nettet:
Elsker du at brygge øl? Vil du gerne starte din egen virksomhed? Du skal kun overveje at starte et bryggeri hvis du kan svare ja til begge spørgsmål.
Uden at have prøvet selv at starte et bryggeri, synes jeg det virker som et fornuftigt råd. Kig på de eksisterende (mikro-)bryggerier
Enten er de startet hjemme i køkkenet (f.eks. Mikkeller, Amager Bryghus) eller de er kommet fra stillinger som brygmestre hos de store bryggerier (Skands, Grauballe). De har i alle tilfælde fået en del erfaring i at lave øl inden de prøvede at starte et bryggeri.
Du kan komme hurtigt og billigt i gang med en termometer, noget malt ekstrakt, humle og en gærspand. Nettet og ikke mindst dette fantastisk forum er fyldt med gode råd om hvordan man gør.
Held og lykke med projektet!
Ciarán
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

ciaran skrev:Du skal prøve at lave øl!
Elsker du at brygge øl? Vil du gerne starte din egen virksomhed? Du skal kun overveje at starte et bryggeri hvis du kan svare ja til begge spørgsmål.
Uden at have prøvet selv at starte et bryggeri, synes jeg det virker som et fornuftigt råd. Kig på de eksisterende (mikro-)bryggerier
Enten er de startet hjemme i køkkenet (f.eks. Mikkeller, Amager Bryghus) eller de er kommet fra stillinger som brygmestre hos de store bryggerier (Skands, Grauballe). De har i alle tilfælde fået en del erfaring i at lave øl inden de prøvede at starte et bryggeri.
Du kan komme hurtigt og billigt i gang med en termometer, noget malt ekstrakt, humle og en gærspand. Nettet og ikke mindst dette fantastisk forum er fyldt med gode råd om hvordan man gør.
Ciarán
Hvis du ikke vil brygge selv er det vigtigt at du finder en sparringspartner der er erfaren brygger og er villig til at indgå i projektet så du bliver den administrative "pengemand" og han/hun bliver den kreative "produktchef"
Hvis du starter et bryggeri uden at have hele viften af kompetencer repræsenteret er det helt sikkert det går galt.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Supermikkel

Indlæg af Supermikkel »

Hej Morten.
Det er ikke så "ligetil" bare sådan at starte sit eget bryggeri, men du er velkommen til at tage kontakt til os hvis du har spørgsmål.
Mvh Mikkel Ammitzböll - Ølværket
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Der skal meget mere end en SU til for at starte et bryghus, han er jo lige startet på KU læste jeg i et andet indlæg.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
OlieKongen

Indlæg af OlieKongen »

Enig med alle de andre - Du er slet ikke klar til noget kommercielt endnu. Hvis du er seriøs, så kan det gå som beskrevet nedenfor

Du køber et anlæg - f.eks fra Lund
Du brygger ca 10 kits, hvor alt er klaret for dig og 2-3 er udrikkelige pga begynderfejl
Du lærer
Du customizer lidt på kits'ene og nogle er udrikkelige
Du lærer
Dine studiekammerater får smag for et bestemt af dine bryg, som du gentager mange gange, men smagen er forskellig fra gang til gang
Du lærer
Du laver dine egne recepter og nogle er udrikkelige
Du lærer
Du har styr på processen og kan lave ordentlig øl hver gang, så nu køber du et større anlæg og sælger i smug til kammerater, men på det større anlæg smager det anderledes pga opskalering
Du lærer
Du bruger en BUNKE penge på at gøre det lovligt
Du dropper uni
Som 24 årig er du gået konkurs første gang

Alt ovenstående er hvis du har talent for det. Hvis du er et gudgivent talent, så skal det nok gå, hvis du ikke har talent for det, så sælger du snart dit anlæg igen i dette forum og har kun spildt 1 måneds SU.

Med andre ord, det er ikke simpelt selvom man kan lide specialøl og gerne vil være selvstændig. Held og lykke med det på trods af vores pessimisme!
Jesper
mortenkristensen

Munkholm skrev:Skagen, padborg, Odense eller kjøwenhavn? :)

Sendt fra min mobillers, med hjælp fra mine fingre
Jeg er bosiddende i København, og det er også her salget til at starte med i så fald vil foregå :)
mortenkristensen

Nimbus39 skrev:
ciaran skrev:Du skal prøve at lave øl!
Ciarán
Hvis du ikke vil brygge selv er det vigtigt at du finder en sparringspartner der er erfaren brygger og er villig til at indgå i projektet så du bliver den administrative "pengemand" og han/hun bliver den kreative "produktchef"
Hvis du starter et bryggeri uden at have hele viften af kompetencer repræsenteret er det helt sikkert det går galt.
Hej

Det er netop den form for virksomhedsstyring og fordeling af opgaverne, du snakker om der, som jeg tænker vil blive gældende.
mortenkristensen

admin skrev:Der skal meget mere end en SU til for at starte et bryghus, han er jo lige startet på KU læste jeg i et andet indlæg.
Helt enig i det. Det er bl.a. også derfor jeg søger midler ved CU Innovation Hub samt personer, der kunne være interesseret i at smide mindre beløb i. Her snakker vi ned til 1000 kroner. Dvs. gennem crowdfunding er jeg også ved at søge midler til opstarten. Hvis folk kunne være interesseret i at høre mere om ideen bag bryggeriet og kunne være interesseret i at få en lille medejerandel, må I endelig kontakte mig. Men igen, er helt enig i at SU'en langt fra rækker til opstart af et firma.
mortenkristensen

OlieKongen skrev:Enig med alle de andre - Du er slet ikke klar til noget kommercielt endnu. Hvis du er seriøs, så kan det gå som beskrevet nedenfor

Du køber et anlæg - f.eks fra Lund
Du brygger ca 10 kits, hvor alt er klaret for dig og 2-3 er udrikkelige pga begynderfejl
Du lærer
Du customizer lidt på kits'ene og nogle er udrikkelige
Du lærer
Dine studiekammerater får smag for et bestemt af dine bryg, som du gentager mange gange, men smagen er forskellig fra gang til gang
Du lærer
Du laver dine egne recepter og nogle er udrikkelige
Du lærer
Du har styr på processen og kan lave ordentlig øl hver gang, så nu køber du et større anlæg og sælger i smug til kammerater, men på det større anlæg smager det anderledes pga opskalering
Du lærer
Du bruger en BUNKE penge på at gøre det lovligt
Du dropper uni
Som 24 årig er du gået konkurs første gang

Alt ovenstående er hvis du har talent for det. Hvis du er et gudgivent talent, så skal det nok gå, hvis du ikke har talent for det, så sælger du snart dit anlæg igen i dette forum og har kun spildt 1 måneds SU.

Med andre ord, det er ikke simpelt selvom man kan lide specialøl og gerne vil være selvstændig. Held og lykke med det på trods af vores pessimisme!
Jesper
Helt enig i, at jeg ikke er klar til at sælge et produkt på kommercielt basis endnu. Det er bl.a. også derfor jeg forsøger at søge interesserede personer, som kunne være interesseret i at høre mere om ideen, så de måske/måske ikke vil investere mindre beløb i projektet. Tror heller ikke selv jeg vil skulle stå for brygningen - det regner jeg i hvert fald ikke med.
janriis
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

Hvis ikke du brænder for at brygge, er det ikke et mikrobryggeri du skal starte. Vi er efterhånden nogen stykker der har taget hobbyen til det næste level, men det koster blod,sved og tårer samt en stor pose penge. Det kommer til at tage en årrække før jeg rammer "break even", men det gør ikke så meget, for jeg har stadig mit gode arbejde og så brænder jeg virkeligt for min hobby/virksomhed.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."