"Gemme" urt et par timer? Hvor små bryg kan man lave?

Besvar
Kastrup

"Gemme" urt et par timer? Hvor små bryg kan man lave?

Indlæg af Kastrup »

Godt nytår derude!

Jeg sidder og prøver at lave en "grov-plan" over min brygning i 2015, da jeg tror (og håber) at det vil give lidt flere bryg hvis de først er "i kalenderen".

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig både at lave nogle "sikre" sæsonbryg (typisk omkring 30L), men overvejer også at lave nogle mindre bryg, eller dele nogle bryg, for at eksperimentere lidt mere med humle og andre tilsætninger. Det har givet anledning til følgende spørgsmål:

- Kan man mæske fx. 30 liter urt, og så lave humlekogningen og gæringen som 3x 10L bryg? Giver det nogen problemer at gemme mæsken et par timer (2. og 3. portion). Eller er det bedre bare at bruge ekstrakt, og så fokusere på humle/tilsætning-smagen? Og er der nogen problemer ved en gæring på kun 10L?

Ved godt at det er nogle kompromisser, men det må jeg leve med når tiden er en begrænsende faktor.. ;) ..

Mvh Kastrup
Brugeravatar
MonkeyBrew
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: "Gemme" urt et par timer? Hvor små bryg kan man lave?

Indlæg af MonkeyBrew »

Du kan sagtens splitte et bryg op i flere portioner. Har gjort det flere gange til testning med forskellig gær, humle eller krydderier. Så giv gas fyrbøder. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
sheine
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af sheine »

Det kan du sagtens.

Jeg laver efterhånden kun bryg på 10 liter, så det passer i mine 9 liters-fade. Af og til laver jeg 20 liter urt, som så enten bliver kogt af to omgange og/eller gæret med to forskellige gær.

Det er en god måde at få mere erfaring med humle, gær og forskellige stilarter.

Der er efter min erfaring ingen problemer med at gære mindre mængder, men du skal selvfølgelig tilpasse gærmængden.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

På et tidspunkt var mit tema her, så klar urt som muligt.

Derfor fik urten efter sparge, lov til at stå til dagen efter - det gav mig absolut ingen problemer. Det koster så lidt ekstra energi at varme det op igen. Men alt for et vellykket bryg ;-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"