For meget bundfald

Jakobsen

For meget bundfald

Indlæg af Jakobsen »

Hej
Jeg får meget bundfald i mine flasker :(.
Jeg har prøvet at lade øllet stå i en gærspand i en uge, og herefter flyttet over i en ny for at fjerne bundfaldet og igen ladet det stå en uge mere. Men når jeg kommer det på flaske og tilsætter sukker får jeg meget bundfald.

Nogen som har forslag til, hvad jeg skal gøre anderledes? Skal jeg købe filter eller lignende? Smid gerne et link til et produkt hvis det er.

Det skal lige siges at jeg brygger 20-25l ad gangen. Men jeg vil stadig godt have en "ren" øl.

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk
Thomse
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: For meget bundfald

Indlæg af Thomse »

Der vil altid dannes lidt bundfald når man eftergære/karbonerer med sukker.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

har du prøvet at sætte spanden på køl i en uge inden flaskning ved 2 til 3 grader?
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
porteren
Geografisk sted: Brønshøj/Vanløse

Indlæg af porteren »

Jeg vil måske mene du skal have lidt mere tålmodighed.
Men der er en del ting du kan gøre for at minimere bundfald og uklar øl.
- Du kan i din mæskning indføre en protein pause ca. 50-55 grader i op til 30 min inden forsukringen.
- Du bør sørge for at få et godt hotbreak/bulderkogning 5 min. inden du tilsætter din humle. Der udfælder trub/proteiner allerede i gryden.
- Du bør også have en forholdsvis hurtig nedkøling/coldbreak af urten efter kogning. Det udfælder også proteiner/trub bare nogle andre (og som bundfald i gærspanden)
- bruge en gær der har en høj flokkuleringsevne og lade den rydde op. læs hav tålmodighed.
Lad det bare står på primær gærspanden 3-4 uger. Du behøver ikke stikke om, men det er et religions spørgsmål vi ikke behøver komme ind på her.
- Give øllet kuldechok omkring 0 grader i et par dage til en uge inden du tapper.
Også selvfølgelig være fornuftig ved brug af hæverten.
Hvis ikke disse tiltag gør dit øl klart nok, kan du bundfælde med gelatine og evt. Kieselsol.
Det findes der en fin tråd omkring herinde.
Jeg ville ikke begynde på filtrering før de andre muligheder er prøvet.
Jeg har ikke selv prøvet at filtre, men har, udfra hvad jeg har læst, en fornemmelse af at det er en kende besværligt og bekosteligt at komme igang med. Og endnu et stykke udstyr som fylder og skal gøres rent.
Senest rettet af porteren 5. aug 2015, 13:09, rettet i alt 1 gang.
Jakobsen

Indlæg af Jakobsen »

admin skrev:har du prøvet at sætte spanden på køl i en uge inden flaskning ved 2 til 3 grader?
Nej det har jeg godt nok ikke. Men har en gammel køleskab jeg vil se om det kan bruges :) Tak for inputs

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Jakobsen

Indlæg af Jakobsen »

porteren skrev:Jeg vil måske mene du skal have lidt mere tålmodighed.
Men der er en del ting du kan gøre for at minimere bundfald og uklar øl.
- Du kan i din mæskning indføre en protein pause ca. 50-55 grader i op til 30 min inden forsikringen.
- Du bør sørge for at for et godt hotbreak/bulderkogning 5 min. inden du tilsætter din humle. Der udfælder trub/proteiner allerede i gryden.
- Du bør også have en forholdsvis hurtig nedkøling/coldbreak af urten efter kogning. Det udfælder også proteiner/trub bare nogle andre (og som bundfald i gærspanden)
- bruge en gær der har en høj flokkuleringsevne og lade den rydde op. læs hav tålmodighed.
Lad det bare står på primær gærspanden 3-4 uger. Du behøver ikke stikke om, men det er et religions spørgsmål vi ikke behøver komme ind på her.
- Give øllet kuldechok omkring 0 grader i et par dage til en uge inden du tapper.
Også selvfølgelig være fornuftig ved brug af hæverten.
Hvis ikke disse tiltag gør dit øl klart nok, kan du bundfælde med gelatine og evt. Kieselsol.
Det findes der en fin tråd omkring herinde.
Jeg ville ikke begynde på filtrering før de andre muligheder er prøvet.
Jeg har ikke selv prøvet at filtre, men har, udfra hvad jeg har læst, en fornemmelse af at det er en kende besværligt og bekosteligt at komme igang med. Og endnu et stykke udstyr som fylder og skal gøres rent.
Der var mange ting der kunne prøves, det vil jeg helt sikkert give et forsøg.
Jeg har sikkert også være for hurtig til flaskning. Nu brygger jeg i denne weekend og så prøver jeg at lade det stå i en 4 ugers tid.
Jeg bruger hævert når der skal flaskes :)

Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Når du skal flaske din øl, efter en uge på køl, så tag dit karboneringssukker og opløs det i et par dl vand. Hæld det så ned i en ny, desinficeret gæringsspand (afkøling behøves ikke grundet den lille mængde), og tap din øl deroveni. Gør det med en slange (også desinficeret ind-og udvendig) der er lang nok til at nå helt ned på bunden, så din øl roterer rundt i tanken. Dermed får du din sukkerlage fordelt perfekt i din øl uden at skulle røre rundt.
Du kan ikke tilsætte sukker i din gæringsspand med gærkagen på bunden, uden at du hvirvler gær og trub op.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Man kan også køle sit øl ned til 0 grader med gær i bunden af tanken, tilsætte karbonerings-sukker og røre rundt.
Lade det stå 2 dage mere ved 0 grader, og flaske det (uden af flytte rundt på tanken)
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

admin skrev:Man kan også køle sit øl ned til 0 grader med gær i bunden af tanken, tilsætte karbonerings-sukker og røre rundt.
Lade det stå 2 dage mere ved 0 grader, og flaske det (uden af flytte rundt på tanken)
Ja, det er da rigtigt. Det fortalte du da vi snakkede sammen sidst. Det havde jeg helt glemt. Så sparer man også at gøre en ekstra gæringsspand ren.

Temperaturen er så lav, at sukkeret ikke bliver omsat. Det sker først efter flaskningen når de står ved stuetemperatur.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakobsen

Indlæg af Jakobsen »

Borg skrev:
admin skrev:Man kan også køle sit øl ned til 0 grader med gær i bunden af tanken, tilsætte karbonerings-sukker og røre rundt.
Ja, det er da rigtigt. Det fortalte du da vi snakkede sammen sidst. Det havde jeg helt glemt. Så sparer man også at gøre en ekstra gæringsspand ren.

Temperaturen er så lav, at sukkeret ikke bliver omsat. Det sker først efter flaskningen når de står ved stuetemperatur.
Når man så tilsætter sikkert, og det arbejder i flasken, danner det så bundfald i flasken?

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk
Brugeravatar
porteren
Geografisk sted: Brønshøj/Vanløse

Indlæg af porteren »

Ja det gør det. Men det er minimalt. Som i mange flaske kabonerede kommercielle belgiske øl. Det er småting. Hvis ellers det er klar øl du fylder flaskerne med.
Skal du have øl fuldstændige uden Bundfald skal det fyldes fra tryktank/fad gennem en modtryksfylder.
Jakobsen

Indlæg af Jakobsen »

Mange tak for de mange forslag. Takker for et fedt forum med aktive bruger som gider hjælpe hinanden

Brugeravatar
birch-nielsen

Indlæg af birch-nielsen »

OG hvis du påtænker at bruge et gammelt køleskab til ColdCrash, så overvej at lade en PID eller anden regulering (evt. stc-1000) styre temperaturen for dig. Køleskabets termostat er temmelig upræcis med stor "hysterese", og du risikerer at du laver is i din øl. Jeg mener det er i John Palmers "How To Brew" at han netop beskriver en sådan situation fra hans egen, tidlige brygkarriere.
Mvh Folke

Funnelweb Brewing - Just A Little More Bite!
Lillelund

Indlæg af Lillelund »

En PID bør ikke bruges til køling da kompressoren ikke kan holde til at starte og stoppe mange gange i minuttet, brug en STC 1000 til køling og en PID til varmelegemer.

Sent from my iPad using Tapatalk
bjergbryg
Geografisk sted: 7400

Indlæg af bjergbryg »

Jeg omstikker heller ikke. Bruger Coldcrash i 3-4 dage før flaskning. ombygget køle/svaleskab med stc1000.

Har lige tappet 20 liter på flasker i dag - det var helt klart så der kun kommer det bundfald som karboneringen på flasker giver.

Og så bruger jeg en anden metode til at tilsætte sukkeret.......

Jeg opløser 150g rørsukker i vand så der ialt er 250 ml. Giver det et lille opkog og justerer til 250ml.

Så giver 5ml 3g sukker som passer fint til mine overgærede øl ( 0,5l flaske ). Bruger så en 5 ml engangssprøjte og doserer i hver flaske. Det tager altså ikke ret lang tid at dosere 20 flasker - et par minutter. Det er ligeså meget for at være sikker på at få den samme mængde sukker i alle flasker - jeg har ikke helt tillid til at det er fordelt helt præcist når det hele tilsættes i spanden.

Og flaskebomber er jo ikke sjovt :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"