Hvad gør jeg forkert?

Besvar
Ølsø
Geografisk sted: Østjylland

Hvad gør jeg forkert?

Indlæg af Ølsø »

Jeg har lige åbnet en af mine juleøl. Desværre var det er en ”strålende” oplevelse. Der var øl ud over det hele….. Der må vel være tale om en overkarbonering af øllet. En oplevelse jeg desværre har haft med de sidste par øl jeg har brygget.
Jeg vil her beskrive kort, hvilke ”data” øllet skulle have jf. opskriften, og hvad jeg opnåede:
Den skulle have en OG på 1075. Jeg opnåede en OG på 1082. Jeg stak øllet om efter 15 dages gærring og øllet havde en SG på 1020. Efter yderligere 15 dage havde den en FG på 1015. Opskriften sagde 1019. Derved vil jeg mene, at den var gæret langt nok ned, ligesom der ikke havde været "aktivitet" i gærlåsen i flere dage.
Ifølge opskriften skulle jeg tilsætte mellem 5 og 7 g sukker pr. liter øl. Jeg havde 37 liter øl, og tilsatte 222 g brunt farin, altså 6 g pr. liter øl.
Gæringstemperaturen har været 23 grader og øllet var nedkølet til 21 grader inden jeg tilsatte den flydende gær.
Så nu til mit spørgsmål: Hvad gør jeg forkert?

Håber, at nogle kan identificere min fejl.
fjorgensen
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hvad gør jeg forkert?

Indlæg af fjorgensen »

Øllen serveres for varmt eller også er der en urenhed i flasken.
Køl øllet ned til 5°C (et døgn i køleskabet) inden du åbner den.
keep it simple !
peos

Indlæg af peos »

Den var formentlig ikke gæret helt ned, selv om FG var lavere, end den skulle have været ifølge opskriften. Du kan ikke regne med, at der ikke er aktivitet i gærrøret. Bare en lille utæthed et sted, så stopper aktiviteten i gærrøret, selv om den stadig gærer. Du skal måle den samme FG med 3-4 dages mellemrum, før du kan være sikker på, at den er gæret helt ned.
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Indlæg af k.larsen »

Nu vedhæfter du ikke opskriften, men tørhumling kan give lignende problemer hvis man bruger pellets og de ikke bliver filtreret 100 % fra ved flaskning.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ølsø

Indlæg af Ølsø »

#k.larsen.
Jeg har ikke tørhumlet denne øl. Den er blot mæsket og urten er kogt med humle.

Jeg tror, at jeg skal gøres som "peos" skriver. Nemlig tage nogle flere SG og først flaske øllet, når SG/FG er den samme over 3-4 dage.
Jeg troede blot, at jeg var sikker, nu min FG var 1015 imod de forventede 1019. Samtidig havde den stået og gæret i 30 dage.

Kim
Jobu

Indlæg af Jobu »

Ølsø skrev:#k.larsen.
Jeg har ikke tørhumlet denne øl. Den er blot mæsket og urten er kogt med humle.

Jeg tror, at jeg skal gøres som "peos" skriver. Nemlig tage nogle flere SG og først flaske øllet, når SG/FG er den samme over 3-4 dage.
Jeg troede blot, at jeg var sikker, nu min FG var 1015 imod de forventede 1019. Samtidig havde den stået og gæret i 30 dage.

Kim
Jeg har samme problem, hvis ikke øllet er kølet ned inden den åbnes.
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Du skriver at du har opnået en OG på 1.082, men har sikkert ikke opnået det antal liter opskriften angav. Derfor den højere OG.

Dit indlæg har overskriften "hvad gør jeg forkert?"
Det første og væsentligste du gær forkert er at tilsætte for lidt gær.
Du skriver godt nok ikke, hvor meget gær du tilsatte, men kun at du "tilsatte den flydende gær". Vil det være et forkert gæt, at det var et enkelt rør eller pakke? Hvis du ikke lavede en starter, så skulle du have tilsat 7,5 rør/pakker flydende gær, for at have tilstrækkelige med gærceller til den mængde urt med den OG.
Alternativt skulle du have lavet en 3,5 liters starter til opformering af 3 rør/pakker flydende gær.
Det meget lave antal gærceller har gjort, at din urt har haft en al for lang gæringstid, og at din gær har været enormt stresset.
Med det rette antal gærceller ville du ikke have konstateret aktivitet i gærlåsen efter 5-7 dage. Og du har haft aktivitet i 30 dage.

Den næste fejl er så beskrevet af andre, nemlig at flaske før du var helt sikker på at FG var stabil. Hvis du havde tilsat den rette mængde gærceller, kunne du nok regne med at kunne flaske efter 14 dage, maximum tre uger.

Du skal så være glad for at du brugte brun farin i stedet for sukker. Brun farin har ikke samme sukkerindhold som almindelig sukker. Mængden er rigtig nok til knap 2,4 CO2 volumen, hvis hvis det var almindelig sukker. Men da du brugte brun farin, har du fået dannet mindre CO2.

Men den største og væsentligste fejl har været, at du har tilsat for lidt gær (og sandsynligvis heller ikke iltet din urt tilstrækkeligt).
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ølsø

Indlæg af Ølsø »

Hej Borg.
Det lyder meget rigtigt.
Jeg lavede ikke en gærstarter; men tilsatte blot to "smack packs".
Jeg tror, at jeg fremadrettet vil anvende gærstartere. Jeg syntes blot det er en "jungle" med gærstartere. Har du en opskrift på en, du ved, der virker?

Tak for det gode feedback.

Kim
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Jeg har flere gange herinde beskrevet gærstartere, så dem kan du prøve at søge efter. Hvis du skriver "gærstarter borg" i søgefeltet, så fanger du nok en del af dem.

Men det er med opskriften på en gærstarter som opskriften på rugbrød. Den skal skaleres i forhold til det forventede udbytte.

I din situation er du interesseret i en opformering, hvorfor du altid anvender gærstartere på mindst 1,5 liter.
En gærstarter består af en urt på ca . 1.040 som gærcellerne kan formere sig i. Ca 100 gram tørret maltekstrakt pr liter vand er passende. Det skal koges og afkøles til normal gæringstemperatur for den aktuelle gær. Og så skal du have en "minigæringsbeholder" til starteren, som skal være mindst lige så ren og desinficeret som din store gæringsbeholder.
En magnetomrører er med til at give ekstra tilvækst, men er ikke en absolut nødvendighed.

Det springende punkt er så størrelsen af gærstarteren og antallet af rør/pakker. Mr. Maltys kalkulator på nettet (http://www.mrmalty.com" onclick="window.open(this.href);return false;) er en fin regnemaskine til denne beregning.
Da man sjældent er interesseret i at få starterens urt med over i den rigtige urt, sætter man almindeligvis starteren i køleskabet når opformeringen efter 3-4 dage er færdig. Lad den stå en dag, gerne to, og gæren har lagt sig pænt på bunden. Hæld så starterurten fra, og anvend gæren til din øl.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ølsø

Indlæg af Ølsø »

Tusinde tak for det gode feedback.
Jeg vil prøve, at søge efter dine tidligere indlæg om gærstartere.

Kim
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"