Tiden er også en vigtig faktor, indenfor microbiologi og celledeling, mælkesyrebakterier får frit slag på alle hylder fra ca. 60°C og der skal det ikke kæmpe om maden med gæren, 8 til 12 timer hmm...
Jens
Pladekøler eller kobberrørschiller??
Grunden til, at smags- og aromahumle først tilsættes i sidste halvdel af kogetiden er, at der er tale om æteriske olier, der fordamper let. Derfor er det vigtigt, at urten køles så hurtigt som muligt, så fordampningen af disse olier begrænses mest muligt.KilkennY skrev:Se dette var jeg ikke klar over. Altså det med smagen.
Jeg vil meget vide noget mere om det, så hvis nogen har noget at bidrage med skal I endelig skrive. ;o)
Vedr. cold break, så kan du læse følgende i John Palmers bog "How to brew":
Læs evt. mere om køling her: http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-4.htmlRapid cooling also forms the Cold Break. This is composed of another group of proteins that need to be thermally shocked into precipitating out of the wort. Slow cooling will not affect them. Cold break, or rather the lack of it, is the cause of Chill Haze. When a beer is chilled for drinking, these proteins partially precipitate forming a haze. As the beer warms up, the proteins re-dissolve. Only by rapid chilling from near-boiling to room temperature will the Cold Break proteins permanently precipitate and not cause Chill Haze. Chill haze is usually regarded as a cosmetic problem. You cannot taste it. However, chill haze indicates that there is an appreciable level of cold-break-type protein in the beer, which has been linked to long-term stability problems. Hazy beer tends to become stale sooner than non-hazy beer.
mvh Poul
www.ohbl.dk
www.ohbl.dk
Hmm..However, chill haze indicates that there is an appreciable level of cold-break-type protein in the beer, which has been linked to long-term stability problems. Hazy beer tends to become stale sooner than non-hazy beer.
Indtil videre har en chiller stået rimelig lavet på min ønskeliste til udstyr.
Med denne oplysning er den lige rykket et par niveaur op på listen!
I min første bryg, er der tydelig kølertåge.
Inden jeg så det i min egen øl, vidste jeg ikke helt hvad man snakkede om, det gør jeg nu :-)
Første gang troede jeg det var kondens på glasset, men jeg kunne ikke tørre det væk :-D
Mvh
Anders.
"They who drink beer will think beer." (Washington Irving)
Anders.
"They who drink beer will think beer." (Washington Irving)