Decoction mæskning hjælp til at forstå
Re: Decoction mæskning hjælp til at forstå
Braukaiser wiki, der giver de formula til hvor meget du skal tage fra til din decoction.
Husk på at det er sådan de gjorde DENGANG, fordi de ikke havde opvarmings mulighederne som vi har i dag... Ergo må du jo selv bestemme din mængde du tager fra og vil eksperimentere med...
decoction volume = total mash volume * (target temp - start temp) / (boil temp - start temp)
23 liter mash volume x (67 C - 52 C) / (100 C - 52 C) = 7,20 liter ca. tag 15% oven i så du opnår 8,3 liter...
Så har du din første decoction, hvis du altså kører med de temps jeg har sat ind...
Husk på at det er sådan de gjorde DENGANG, fordi de ikke havde opvarmings mulighederne som vi har i dag... Ergo må du jo selv bestemme din mængde du tager fra og vil eksperimentere med...
decoction volume = total mash volume * (target temp - start temp) / (boil temp - start temp)
23 liter mash volume x (67 C - 52 C) / (100 C - 52 C) = 7,20 liter ca. tag 15% oven i så du opnår 8,3 liter...
Så har du din første decoction, hvis du altså kører med de temps jeg har sat ind...
Jacob Krogh
-
Passer nok meget godt ... men væsentlig mindre kan også gøre det. Til mit 22L bryg af lys og mørk tjekkisk pilsner, tog jeg ca. 3-4L over i kogegryden - dvs. omkring 1/3 af mæskevandet og det kan bestemt smages ;-) Jeg ved dog ikke om det er gæren og malten der har gjort disse 2 øl så velsmagende ;-)
Jeg har i noget tid gerne ville lege med trinmæskning, men mit mæskekar er en ombygget køleboks uden noget varmelegeme, så det er ikke rigtig blevet til noget. Har tidligere overvejet decoction, men synes det lød lidt bøvlet. Men det virker da til, at flere har brugt det med held, så det må vel blive mit næste projekt :)
Kan dog heller ikke helt se forskellen mellem decoction og trinmæskning? Er det bare fordi en del af mæsken bliver kogt, fremfor for blot at hæve den samlede temperatur til næste optimale niveau, at det giver andre smagsnuancer?
Og hvad med effektiviteten? Hvis man ødelægger enzymerne i den del af mæsken som koges, så er der vel færre tilbage til at klare arbejdet?
Kan dog heller ikke helt se forskellen mellem decoction og trinmæskning? Er det bare fordi en del af mæsken bliver kogt, fremfor for blot at hæve den samlede temperatur til næste optimale niveau, at det giver andre smagsnuancer?
Og hvad med effektiviteten? Hvis man ødelægger enzymerne i den del af mæsken som koges, så er der vel færre tilbage til at klare arbejdet?
- MonkeyBrew
- Geografisk sted: 8670 Låsby
Det ER bøvlet og det forlænger brygdagen, men udbyttet er en unik type øl, som er meget svær at efterligne med malt alene. Selv men melanoidin malt. Forklaring følger.Troels skrev:Jeg har i noget tid gerne ville lege med trinmæskning, men mit mæskekar er en ombygget køleboks uden noget varmelegeme, så det er ikke rigtig blevet til noget. Har tidligere overvejet decoction, men synes det lød lidt bøvlet. Men det virker da til, at flere har brugt det med held, så det må vel blive mit næste projekt :)
Decoction ER en slags trinmæskning, men hvor man bare koger portioner af mæsken for at hæve temperaturen. Men nu er det ikke "bare" at koge som vand. Mere som en gryderet. Der skal røres mere eller mindre konstant for at undgå at mæsken brænder på. Under kogningen karameliserer man portionen en anelse og der frigives nogle stoffer, kaldet melanoidin, som er unikke for denne type mæskning. Du kan opnå lidt af de samme nuancer med brugen af bisquit malt og melanoidin malt (uden at koge), men alligevel ikke helt. Om der er store forskelle, ved jeg ikke, men de er der.
Mht enzymerne, så destrueres de rigtig nok. Men da hovedparten af enzymerne er i mæskevandet (de kommer til med det første mæsketrin, inden 1. kogning), så betyder det ikke det store for processen. Man fjerner nemlig kun den tykkeste del af mæsken, og lader så meget væske blive tilbage som muligt. Man skal ikke presse mæsken man tager fra. Det er fin nok med at det drypper af. Min erfaring med decoction siger, at hvis man bruger en beregner til at finde ud af hvor meget malt der skal tages fra (beersmith feks), så vil jeg anbefale at tage 2-3 liter mere fra end angivet, da jeg har oplevet at det ikke helt har slået til med den angivne mængde. Man behøver ikke tilsætte det hele på een gang. Tilsæt feks halvdelen, bland godt og mål temperaturen. SKULLE man mod al forventning have opnået den rette temperatur på nuværende tidspunkt, så lader man bare resten af den kogte portion køle ned til hovedmæskens temperatur og tilsætter det så.
Senest rettet af MonkeyBrew 1. mar 2016, 11:14, rettet i alt 1 gang.
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mæsketemperature for stilarterne:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ja - det er den mellem europæiske måde at lave trin mæske på.
-
- Geografisk sted: Højelse 4623
Bøvlet det synes jeg nu ikke, men jeg tror nu også at det handler meget om hvilket setup man brygger på, jeg prøvede det i søndags på følgwnde mådeMonkeyBrew skrev:Det ER bøvlet og det forlænger brygdagen, men udbyttet er en unik type øl, som er meget svær at efterligne med malt alene. Selv men melanoidin malt. Forklaring følger.Troels skrev:Jeg har i noget tid gerne ville lege med trinmæskning, men mit mæskekar er en ombygget køleboks uden noget varmelegeme, så det er ikke rigtig blevet til noget. Har tidligere overvejet decoction, men synes det lød lidt bøvlet. Men det virker da til, at flere har brugt det med held, så det må vel blive mit næste projekt :)
Decoction ER en slags trinmæskning, men hvor man bare koger portioner af mæsken for at hæve temperaturen. Men nu er det ikke "bare" at koge som vand. Mere som en gryderet. Der skal røres mere eller mindre konstant for at undgå at mæsken brænder på. Under kogningen karameliserer man portionen en anelse og der frigives nogle stoffer, kaldet melanoidin, som er unikke for denne type mæskning. Du kan opnå lidt af de samme nuancer med brugen af bisquit malt og melanoidin malt (uden at koge), men alligevel ikke helt. Om der er store forskelle, ved jeg ikke, men de er der.
Mht enzymerne, så destrueres de rigtig nok. Men da hovedparten af enzymerne er i mæskevandet (de kommer til med det første mæsketrin, inden 1. kogning), så betyder det ikke det store for processen. Man fjerner nemlig kun den tykkeste del af mæsken, og lader så meget væske blive tilbage som muligt. Man skal ikke presse mæsken man tager fra. Det er fin nok med at det drypper af. Min erfaring med decoction siger, at hvis man bruger en beregner til at finde ud af hvor meget malt der skal tages fra (beersmith feks), så vil jeg anbefale at tage 2-3 liter mere fra end angivet, da jeg har oplevet at det ikke helt har slået til med den angivne mængde. Man behøver ikke tilsætte det hele på een gang. Tilsæt feks halvdelen, bland godt og mål temperaturen. SKULLE man mod al forventning have opnået den rette temperatur på nuværende tidspunkt, så lader man bare resten af den kogte portion køle ned til hovedmæskens temperatur og tilsætter det så.
Malten i el-gryden ved 52 grader i 30 minutter, tog 1/3 del fra og smed i en tykbundet stegegryde samtidig med jeg hævede temperaturen til 65 på el-gryden, kogte malten i 15 minutter og smed den tilbage i gryden efter samlet 30 minutter, gentog jeg men hævede til 72 grader og en jodprøve viste at den var spot on, herefter 78 grader mash out, sprage og koge.
- MonkeyBrew
I forhold til andre metoder, er det mere bøvlet. Man skal jo fjerne en del af mæsken, hvor man ved andre metoder kun hæver temperaturen, eller lader den være ved en enkelt temperatur.Dalmoseosebryg skrev:Bøvlet det synes jeg nu ikke, men jeg tror nu også at det handler meget om hvilket setup man brygger på, jeg prøvede det i søndags på følgwnde måde
Malten i el-gryden ved 52 grader i 30 minutter, tig 1/3 del fra og smed i en tykbundet stegegryde samtidig med jeg hævede temperaturen til 65 på el-gryden, kogte malten i 15 minutter og smed den tilbage i gryden efter samlet 30 minutter, gentog jeg men hævede til 72 grader og en jodprøve viste at den var spot on, herefter 78 hrader mash out, sprage og kogeø.
Jeg forstår ikke helt din metode. Du hæver temperaturen i gryden til 65 grader OG tilsætter den kogte mæsk?! Vil det ikke hæve temperaturen yderligere?
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
~ Lars Bang Rasmussen ~
- MonkeyBrew
Jeg bryggede også med decoction i søndags (sjovt nok), og jeg ville ikke have kunne nøjes med en 1/3 af mæsken til at hæve temperaturen fra de 52 grader jeg mæskede ind med og op til de 64 grader der var planlagt. Jeg tog 14 liter mæske fra, og tilsatte det hele på een gang, og det var ikke nok til at hæve temperaturen til den ønskede temperatur. Mit udstyr fejler ikke noget (det siger konen selv. ;)). Mæskegryden et tykt isoleret og selv ved minus grader holder den temperaturen indenfor en grad.
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
~ Lars Bang Rasmussen ~
-
Jow sådan kan det også forstås og jeg har nok formuleret det forkert, jeg hæver den for at gryden skal holde temperaturen.
Jeg fulgte en opskrift hvor der skal trinmæskes og brugte dybest set bare decoction til at hæve temperaturen med
Jeg fulgte en opskrift hvor der skal trinmæskes og brugte dybest set bare decoction til at hæve temperaturen med
- MonkeyBrew
Det er også formålet med processen. ;) Men ok, jeg tror der gik et lys op for mig nu. :) Du hævede temperaturen i hovedmæsken til 65 grader og tilsatte efter noget tid, den kogte mæsk for at ramme de 72 grader. Er det rigtig forstået? I såfald, så kan jeg bedre få det til at passe. ;) Man skal nemlig ikke bruge så meget kogt mæsk for at hæve temperaturen 7 grader i forhold til 13 grader (giver selvfølgelig sig selv). :)Dalmoseosebryg skrev:Jow sådan kan det også forstås og jeg har nok formuleret det forkert, jeg hæver den for at gryden skal holde temperaturen.
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
~ Lars Bang Rasmussen ~
-
Gryden min er også isoleret det er en Kinesisk Grainfarther/Braumeister wannabee klon solgt i Tyskland under navnet Klarstein og uden maltpibe, når det så er sagt så er den et rigtigt godt alternativ til de Tyske henkognings el-gryder
hijacker lige tråden og fortsætter spørgerunden, hvis det er ok :) Bare så der er lidt mere decoction spørgsmål samlet under en tråd :P
Ja og så skulle jeg lige have bekræftelse af min forståelse for tingene først.
Har lånt en opskrift og ændret lidt i den med hensyn til malttyper jeg har på lager, for at få brugt det jeg nu har.
Dertil beskriver opskriften, at der er brugt en "moddified hochkurz decoction"... Har læst mig frem til at det er en trinmæskning men lavet om til en dobbelt decoction der ser sådan ud:

Hans beskrivelse af den modificerede hochkurz decoction lyder sådan, og syntes mest af alt at være en single decoction, eller hvad ?:
Noget jeg har misforstået ved denne decoction metode?
Så ret mig gerne :)
Ja og så skulle jeg lige have bekræftelse af min forståelse for tingene først.
Har lånt en opskrift og ændret lidt i den med hensyn til malttyper jeg har på lager, for at få brugt det jeg nu har.
Dertil beskriver opskriften, at der er brugt en "moddified hochkurz decoction"... Har læst mig frem til at det er en trinmæskning men lavet om til en dobbelt decoction der ser sådan ud:

Hans beskrivelse af den modificerede hochkurz decoction lyder sådan, og syntes mest af alt at være en single decoction, eller hvad ?:
Skal lige have forstået den del ordentligt så...Used a modified Hochkurz decoction mash. Rest 60 minutes at 146° F (63° C), pulled 10 quarts (9,5L) thick decoction, added to bowl inside of pressure cooker, heated to 15 psi for 20 minutes, let cool naturally ,added back to main mash to rest at 155° F (68° C) for 30 minutes.
- Jeg varmer vandet op til 67 grader, smider malten i uden brewbag så den rammer 63 grader, lader den stå i 60 min før næste step?
- Tager 9,5 liter af den samlede malt/urt og hælder over i en gryde, hvor jeg får det op og koge i 20 min, lader det køle og hælder tilbage til mæskegryden så den rammer 68 grader og holder i 30 min.
- Sparger som altid ved 76 grader.
Noget jeg har misforstået ved denne decoction metode?
Så ret mig gerne :)
Jacob Krogh
-
Jo - stortset.
Men du behøver vel ikke droppe BIAB ? .. eller er det for svært at blande her ? Pumpe ?
Man kunne måske kører hovedmæsken over i decoction gryden, blande her og så tilbage i BIAB.
Ang. kogning, så kører opskriften over i en tryk-koger så der koges ved 110C - det ved jeg så ikke lige hvordan det konverteres til 100C
Men du behøver vel ikke droppe BIAB ? .. eller er det for svært at blande her ? Pumpe ?
Man kunne måske kører hovedmæsken over i decoction gryden, blande her og så tilbage i BIAB.
Ang. kogning, så kører opskriften over i en tryk-koger så der koges ved 110C - det ved jeg så ikke lige hvordan det konverteres til 100C
Jeg håber ikke dette uddybende spørgsmål bliver betragtet som en hi Jack af tråden - det er ikke intentionen.
Mit supplerende spørgsmål går på: når man udtaget sin decoction f.eks. 6l, skal der så gennemføres et mæsketrin (afhængigt af opskrift) på f.eks. 67 grader i x antal min. før decoctionen bringes til kogning? Jeg synes, at have læst, at nogen gør det så'n?
Mvh. Martin
Mit supplerende spørgsmål går på: når man udtaget sin decoction f.eks. 6l, skal der så gennemføres et mæsketrin (afhængigt af opskrift) på f.eks. 67 grader i x antal min. før decoctionen bringes til kogning? Jeg synes, at have læst, at nogen gør det så'n?
Mvh. Martin
-
Yeps - nogle opskrifter har et sådan side mæske program.