Decoction mæskning hjælp til at forstå

Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Decoction mæskning hjælp til at forstå

Indlæg af Krogh »

Truntebryg skrev:Jo - stortset.

Men du behøver vel ikke droppe BIAB ? .. eller er det for svært at blande her ? Pumpe ?

Man kunne måske kører hovedmæsken over i decoction gryden, blande her og så tilbage i BIAB.

Ang. kogning, så kører opskriften over i en tryk-koger så der koges ved 110C - det ved jeg så ikke lige hvordan det konverteres til 100C
Hm nej det behøver man vel ikke, men tænkte det måske blev nemmere? Blot en observation der skulle bekræftes eller skydes i sænk ;)
Ja han kører trykkoger ved 15 psi (120 grader), men har ikke en trykkoger, så må vel nøjes med at buldrekoge... måske ? :D

Holder hovedmæsken i elgryde frem for gas, da jeg har mulighed for nemmere at styre temp her. Har ikke helt vænnet mig til temp control på gasblus, så det bliver kogning på den og mæskning på el.
MSJ skrev:Jeg håber ikke dette uddybende spørgsmål bliver betragtet som en hi Jack af tråden - det er ikke intentionen.

Mit supplerende spørgsmål går på: når man udtaget sin decoction f.eks. 6l, skal der så gennemføres et mæsketrin (afhængigt af opskrift) på f.eks. 67 grader i x antal min. før decoctionen bringes til kogning? Jeg synes, at have læst, at nogen gør det så'n?

Mvh. Martin
Jep præcis, alt efter decoction metoden der bliver brugt. De viser det i det billede jeg har vedlagt i forrige post (stiplet linie er decoction). De bruger decoction til at hæve temp på main mash, også derfor man "beregner" hvor meget af ens mæsk man tager til decoction.
Jacob Krogh
MSJ
Geografisk sted: Holstebro

Re: Decoction mæskning hjælp til at forstå

Indlæg af MSJ »

Ja, ok det gi'r mening. Kommer man fra et mæsketrin under 58 grader, så laver lige en "forsukringspause" i decoctionsgryden på 15-20min. Men ikke hvis man har været denne fase igennem i hovedmæske - korrekt? :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"