carbonering barly wine

Besvar
langballebryggeren
Indlæg: 36
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:23

carbonering barly wine

Indlæg af langballebryggeren »

Jeg skal i weekenden brygge en barly wine som gerne skulle ende med en OG på 1138 efter beersmith. Spørgsmålet er så , at skulle det lykkes mig at gære den ned med en nottingham ale gær , og ende på ca 14% kan jeg så sukker carbonere den ?. Er grænsen nået for hvad gæren kan klare og står jeg med en rigtig god undskyldning for at starte med fad øl, eller må jeg fortsætte med at gøre flasker rene ?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: carbonering barly wine

Indlæg af Truntebryg »

NEJ det kan bestemt ikke lade sig gøre ...

Ved omstik af Barleywine dør gæren altid.

Så du er nok desværre nød til at købe en cornelius. (resten kan du vente med, da du først må smage en Barleywine efter 1 år)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: carbonering barly wine

Indlæg af Truntebryg »

Nå det er ikke 1 april idag så - Nottingham is a great choice for creation of higher-alcohol specialty beers!

Men det siger jo ikke om den kan gære over 14% - men ellers stopper den vel før og du får en sødlig finish.

Deres hjemmesiden hjælper ikke meget:

http://www.homebrewit.com/media/pdf/Not ... _facts.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
langballebryggeren
Indlæg: 36
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:23

Re: carbonering barly wine

Indlæg af langballebryggeren »

så jeg tilsætter sukker , fylder på flaskerne og håber det giver en anstændig carbonering ?
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: carbonering barly wine

Indlæg af Øystein »

Hvis du har noget frisk gær så prøv at tilsætte det sammen med sukker i tappespanden. Det har jeg bestemt mig for at gøre, hver gang jeg i fremtiden brygger stærke øl.


Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: carbonering barly wine

Indlæg af Truntebryg »

Du skal nok - under alle omstændigheder regne med at det tager ekstra lang tid ...

Frisk gær, med mindre det er hedvins gær - vil nok nægte at arbejde i 14% alkohol... ;-)
JesperMogensen
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13. feb 2013, 13:13
Geografisk sted: Reersø, Vestsjælland

Re: carbonering barly wine

Indlæg af JesperMogensen »

Du kan bruge Fermentis' F2 tørgær, der er specielt udviklet til efterkarbonering af high gravity bryg. Den tilsættes ved flaskning og er en gærstamme, der har høj resistens overfor alkohol ved 10% og derover ☺️
langballebryggeren
Indlæg: 36
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:23

Re: carbonering barly wine

Indlæg af langballebryggeren »

evt. lave en starter på en amerikansk ale eller hvad med en cider gær `?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"