Så fik vi brygget vores første batch all-grain - en IPA.
Overordnet så forløb processen fint uden alt for meget stress.
Vores eneste udfordring var at temperaturen er temmelig svær at styre på sådan en 27L el-gryde.
Det blev måske yderligere forværret af at det var svært at få præcise (og hurtige) målinger undervejs og det blev ikke bedre af at begge vores termometre stod af undervejs. Det lader ikke til at de kunne tåle den kogende urt...
Heldigvis VAR vi kommet til den sidste del af kogningen så det var kun tiden der var vigtig.
Spørgsmål:
- Hvad gør I andre for at få en præcis temperaturmåling? Jeg tænker at man skal måle i midten og sørge for at røre godt rundt i gryden, men er der andet man kan gøre?
- Hvilket termometer vil I anbefale at man anskaffer sig hvis man gerne vil være sikker på at det både måler præcist og kan tåle behandlingen?
- Findes der en form for, ikke alt for dyr og omstændig, automatisk temperaturstyring der kan hjælpe med at holde temperaturen nogenlunde konstant? Jeg tænker på om sådan en her måske kunne være en idé?
Lidt godt for ganen skal der også være plads til undervejs.
Jeg tror det var her termometret stod af. Den mener der er 76 grader Celcius i huset nu ...