Første bryg: temperaturstyring og måling?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
Lyager
Geografisk sted: Køge

Første bryg: temperaturstyring og måling?

Indlæg af Lyager »

Hej bryggere :)

Så fik vi brygget vores første batch all-grain - en IPA.

Overordnet så forløb processen fint uden alt for meget stress.

Vores eneste udfordring var at temperaturen er temmelig svær at styre på sådan en 27L el-gryde.

Det blev måske yderligere forværret af at det var svært at få præcise (og hurtige) målinger undervejs og det blev ikke bedre af at begge vores termometre stod af undervejs. Det lader ikke til at de kunne tåle den kogende urt...

Heldigvis VAR vi kommet til den sidste del af kogningen så det var kun tiden der var vigtig.

Spørgsmål:
  • Hvad gør I andre for at få en præcis temperaturmåling? Jeg tænker at man skal måle i midten og sørge for at røre godt rundt i gryden, men er der andet man kan gøre?
  • Hvilket termometer vil I anbefale at man anskaffer sig hvis man gerne vil være sikker på at det både måler præcist og kan tåle behandlingen?
  • Findes der en form for, ikke alt for dyr og omstændig, automatisk temperaturstyring der kan hjælpe med at holde temperaturen nogenlunde konstant? Jeg tænker på om sådan en her måske kunne være en idé?
Der blev også taget et par billeder undervejs:
20160821_084404692_iOS.jpg
20160821_084404692_iOS.jpg (105.33 KiB) Vist 8834 gange
20160821_102707660_iOS.jpg
20160821_102707660_iOS.jpg (125.99 KiB) Vist 8834 gange
20160821_104212787_iOS.jpg
20160821_104212787_iOS.jpg (147.83 KiB) Vist 8834 gange
Lidt godt for ganen skal der også være plads til undervejs.
20160821_114652935_iOS.jpg
20160821_114652935_iOS.jpg (142.69 KiB) Vist 8834 gange
20160821_115034476_iOS.jpg
20160821_115034476_iOS.jpg (105.92 KiB) Vist 8834 gange
Jeg tror det var her termometret stod af. Den mener der er 76 grader Celcius i huset nu ...
20160821_123116726_iOS.jpg
20160821_123116726_iOS.jpg (132.89 KiB) Vist 8834 gange
Gærceller æder sukker, pisser alkohol og fiser kulsyre...
fjorgensen
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Første bryg: temperaturstyring og måling?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg bruger et almindeligt thermometer og så isolerer jeg gryden med liggeunderlag og tæpper, og har ingen problemer med at holde temperaturen.
keep it simple !
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Lyager skrev:
  • Hvad gør I andre for at få en præcis temperaturmåling? Jeg tænker at man skal måle i midten og sørge for at røre godt rundt i gryden, men er der andet man kan gøre?
  • Hvilket termometer vil I anbefale at man anskaffer sig hvis man gerne vil være sikker på at det både måler præcist og kan tåle behandlingen?
  • Findes der en form for, ikke alt for dyr og omstændig, automatisk temperaturstyring der kan hjælpe med at holde temperaturen nogenlunde konstant? Jeg tænker på om sådan en her måske kunne være en idé?
  • NEJ - røre rundt i gryden mindst 30 gange (uden varme) røre op og ned i gryden 20 gange og 20 gange rundt igen - så skulle du kunne måle en god gennemsnit temperatur. (sådan gør jeg...) Varme fordelingen i mæske er utrolig dårlig !!!

Det du har er fint - lav målingen og op med termometeret igen.

Glem det i starten - uden omrøring eller recirc med pumpe, så går det ikke. (efter 104 opskrifter, kører jeg stadig efter ovenfor nævnte princip)
ChristianP
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af ChristianP »

Lyager skrev:Det lader ikke til at de kunne tåle den kogende urt...
Jeg undrer mig lige - hvorfor måler i temperatur på den kogende urt? Den er ikke særligt vigtig.

Temperaturen er vel kun vigtig for mæskningen og ved pitching af gær.
Brugeravatar
Lyager
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Lyager »

Ja, vi har nok ikke rørt nok i mæsken (rundt og op og ned), inden vi målte. Det overrasker mig lidt at man skal slukke for varmen før man måler?

Grunden til at vi målte urten, var at vi havde problemer med at få den i kog (jeg gætter mig til at det er sukkeret). Det blev så alligevel for varmt for termometret. Heldigvis koster de ikke så meget på nettet.
Gærceller æder sukker, pisser alkohol og fiser kulsyre...
rasmusa
Geografisk sted: Strandby, Nordjylland

Indlæg af rasmusa »

Husk at de almindelige metal prober til stegetermometre ikke kan holde til at blive sænket ned i væske - kun spidsen skal ned.

Hvis man kan finde en siliconeslange med det rigtige mål kan man pakke proben ind i en meter slange så der ikke kommer væske til ledningen.

Hvis det ér gået galt kan en time i ovnen ved 150 grader for det meste redde proben.

/Rasmus

Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Lyager skrev: Det overrasker mig lidt at man skal slukke for varmen før man måler?
Det skal du, af den simple grund - at når du tilføre varme kontinuerligt, så har du forskellige hotspots rundt om i mæsken. Hvis du tilfældigvis stikker termometerer ned der - ja så måler du forkert.

Du kan evt. prøve løbende målinger, mellem omrøringerne og så finder du hurtigt ud af hvor maget du skal røre for at få 3 ens målinger.
CarstenM
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Indlæg af CarstenM »

Truntebryg skrev: Det skal du, af den simple grund - at når du tilføre varme kontinuerligt, så har du forskellige hotspots rundt om i mæsken. Hvis du tilfældigvis stikker termometerer ned der - ja så måler du forkert.
De hotspots har du da alligevel om du varmer eller ej?.

Man kan simpelthen ikke måle nøjagtigt nok i stillestående vædsker. Så enten rører man kraftigt rundt før måling eller så laver man et flow med en pumpe, så måler man temperaturen på det flow.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Mjaa - altså hvis du varmer, så laver du hele tiden nye. Derfor rører jeg som gal, indtil jeg får samme måling et par gange i træk.

En kontinuerlig måling, mens man rører (kan være lidt svært) viser i min gryde gevaldige sving i temperaturen.

Specielt ved "op og ned" røreren der kommer lige pludselig et hop på 3 °C - men på et eller andet tidspunkt så får du blandet det hele ordentligt.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."