Gemme tør gær i køleskab

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
BryggerMads

Gemme tør gær i køleskab

Indlæg af BryggerMads »

Lige et hurtigt spørgsmål

Kan man gemme en halv pose tør gær i køleskabet i kortere tid (højst 14 dage)
Tænker at lukke posen så godt som muligt til igen med en klemme eller en elastik.
Brugeravatar
Thor
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Gemme tør gær i køleskab

Indlæg af Thor »

Det kan du sagtens.Men pak det godt ind.Et køleskab der åbnes og lukkes flere gange dagligt og hvor der opbevares
madvarer i div. skåle og bøtter er absolut ikke sterilt..
BryggerMads

Indlæg af BryggerMads »

Tak for hurtigt svar. :-)

Hvordan med valset malt kan det ligeledes opbevares i en spand ved stuetemperatur
I en periode på højst en måned?
Humlejægeren
Co-Admin
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Indlæg af Humlejægeren »

BryggerMads skrev:Lige et hurtigt spørgsmål

Kan man gemme en halv pose tør gær i køleskabet i kortere tid (højst 14 dage)
Tænker at lukke posen så godt som muligt til igen med en klemme eller en elastik.
Hvad koster en pakke tør gær ? Et sted mellem 20-25 kr. Set i forholdet til at 20 liter øl koster ca 250-350 at brygge og gærens pris er de 25 kr.
Så ville jeg nok ikke gemme en halv pakke gær, da der er for stor chance at den er uegnet til øl næsten gang den skal bruges.
en åben pakke vil nok suge fugt fra køleskabet.

Hvis du vil spare lidt penge på gær, vil jeg forslog at genbruge gæren fra sidste bryg. Dette gøres ved at du "høster" gæren fra din sidste gæring.
Goggle "Washing Yeast"

Eller se her:
https://youtu.be/pYEj-wlWmaE
Brew Strong
Nikolaj
kbaggen

Indlæg af kbaggen »

Prop din tørgær i en lille bøtte i køleskabet og afstør altid posen/røret med gær inden brug med sprit. Så bør de kunne holde sig gaske fornuftigt i køleskabet selv om de har været åbne før (hold dem lukket med elestik også)!

Det har virkede fint her (46 bryg og pt. 2 inficeret hvoraf en var en åbent brygget hvede <=> 1 ud af 46 bryg hvor jeg tror det er gær der var blevet for gamle eller forkert opbevaret). Jeg brygger jo 10 liter afgangen, hvilet for hvede eller ales tilsvare en ½-pak pr. gang, og dermed gemmer jeg altså åbne pakker........de står så 1-3 måneder åbne!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Ja altså, du behøver jo ikke gemme dem åbne ;-)

Du kan jo lukke dem....

Spøg til side, et lille syltetøjsglas er perfekt da det slutter 100% tæt og du kan nemt se om det er blevet forurenet. Det er også nemt at afspritte inden brug.

Luk posen ved at folde toppen ned langs siden (det kan du gøre uden at røre for meget omkring åbningen.) Sæt en rustfri klemme på. (Aldi har dem en gang imellem) og så ned i glasset.

Hvis du behandler gærpakken, som om den indeholdte EBOLA virus - så går det ikke galt.
Brugeravatar
Dntb1985
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Dntb1985 »

BryggerMads skrev: Hvis du vil spare lidt penge på gær, vil jeg forslog at genbruge gæren fra sidste bryg. Dette gøres ved at du "høster" gæren fra din sidste gæring.
Goggle "Washing Yeast" [/url]
Det er ikke kun hvis du vil spare penge, der kan være argumentet for at vaske gær. Genbrugt gær er jo i princippet vådgær, som gør at fermenteringen går hurtigere igang. Men hvis du vasker gær, så husk på at der mange processor i det, der gør at du risikere infektion, desuden er du ude i flere generationers gær, som gør at gærprofilen i teorien kan ændre på smagen. Jeg har vasket gær en gang, og det gik fint, og det kan sagtens lade sig gøre, men jeg vil som andre foreslår, enten opbevare det i syltetøjs glas, eller så bare købe en ny pakke gær.
Truntebryg skrev: Hvis du behandler gærpakken, som om den indeholdte EBOLA virus - så går det ikke galt.
+1! dagens sjoveste kommentar. ;)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."