BrewTroller, er det mon noget?

PID regulator, styringer og programmer.
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

BrewTroller, er det mon noget?

Indlæg af Borg »

Hej alle

Jeg er faldet over BrewTroller, som (ud fra det jeg kan læse) er baseret på Open Source Licens (GNU), og anvender en Arduino som platform.
Jeg har læst om mange herinde der "leger" med Arduino og tænkte, at det kunne være interessant at kikke nærmere på.
Uden at have brugt ret lang tid til at studere sitet, ser det ud til, at der er mange både simple og avancerede funktioner.

Er der nogen der vil være med til at kikke nærmere på produktet?

Jeg skal have noget automatik ind i mit bryggeri, og dette kunne måske være en mulighed.

Kik, læs og kommentér :-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jesperth

Re: BrewTroller, er det mon noget?

Indlæg af jesperth »

Jeg har ikke set på Brewtroller, men hvis du vil have noget i den stil kunne du også se på den nye version af BrewPi - Elco har lavet en ny version af både controlleren og softwaren som skulle kunne styre brygproces også - den gamle var mest lavet til gæring.

Jeg har købt mange ting hos ham, men jeg har foreløbigt valgt at jeg gerne vil have et ontrolpanl hvor jeg mere direkte kan gribe ind og f.eks. lukke for en ventil el. lign. når noget går galt. Måske vil jeg se på softwarestyring når jeg er mere sikker på at tingene kører snorlige. Og jeg er ellers selv IT mand :)
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

jesperth skrev:Jeg har ikke set på Brewtroller, men hvis du vil have noget i den stil kunne du også se på den nye version af BrewPi - Elco har lavet en ny version af både controlleren og softwaren som skulle kunne styre brygproces også - den gamle var mest lavet til gæring.

Jeg har købt mange ting hos ham, men jeg har foreløbigt valgt at jeg gerne vil have et ontrolpanl hvor jeg mere direkte kan gribe ind og f.eks. lukke for en ventil el. lign. når noget går galt. Måske vil jeg se på softwarestyring når jeg er mere sikker på at tingene kører snorlige. Og jeg er ellers selv IT mand :)
Jeg er også IT-mand, og har det på samme måde. Det er menneskeligt at fejle, men det kræver IT at få det til at løbe løbsk ;-)
Jeg ønsker også et kontrolpanel, hvorfor BrewTroller måske var mere interessant end f.eks. BCS 460 eller 462.
Jeg tænker på et panel, hvor de enkelte komponenter har en switch med tre positioner: auto-off-on.
Men jeg vil da kikke lidt på den nye version af BrewPi og se, om den har de ønskede funktioner.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jesperth

Indlæg af jesperth »

Borg skrev:
jesperth skrev:Jeg har ikke set på Brewtroller, men hvis du vil have noget i den stil kunne du også se på den nye version af BrewPi - Elco har lavet en ny version af både controlleren og softwaren som skulle kunne styre brygproces også - den gamle var mest lavet til gæring.

Jeg er også IT-mand, og har det på samme måde. Det er menneskeligt at fejle, men det kræver IT at få det til at løbe løbsk ;-)
Jeg ønsker også et kontrolpanel, hvorfor BrewTroller måske var mere interessant end f.eks. BCS 460 eller 462.
Jeg tænker på et panel, hvor de enkelte komponenter har en switch med tre positioner: auto-off-on.
Men jeg vil da kikke lidt på den nye version af BrewPi og se, om den har de ønskede funktioner.

Du kan se Elco's eget anlæg her: https://brewpi-ui-demo.herokuapp.com/pr ... ted-valves" onclick="window.open(this.href);return false;

Tanken skulle være at den nye BrewPi skulle kunne styre tingene med sådan et UI - det er meget lækkert, men jeg ved ikke hvor meget af det han har fået implementeret. Der er også pænt mange elektriske kuglehaner i det, jeg har lidt færre i mit foreløbig.
sstje
Geografisk sted: Videbæk

Indlæg af sstje »

Jeg udvikler et software baseret kontrolpanel. Det gør det nemt for mig at ændre noget, hvis behovet opstår.
Jeg stiller gerne både software og mig selv til rådighed

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
/Strøm
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Hvad kører det på ?

Win, linux eller ?
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Erik - kunne du løfte sløret, på hvor meget du vil regulere på?

Generelt syntes jeg de fleste setup (specielt BrewPhi) er vildt overdreven kompliceret. Jeg kunne bare ønske mig en grøn startknap og så visning af temperatur og tid. Måske en kurve - faktisk som det gamle BrewControl vi havde her på siden...

Så selvfølgelig en opsætnings fil, med tider og temperature....

Det eneste jeg kunne tænke mig (til start) var bare en temperatur regulering - altså en temperatur sensor og så regulering af El / og eller gas. (+ tider på steps) Senere kan der selvfølgelig komme en start af sparge vand (ventil) og evt. flow contral af samme (niveau måler) osv.

Denne her DIY HAWK:

Billede

Har 4 analoge og 13 in og 13 outputs alt sammen tilgængeligt via en USB port - lækkert

Selvom der medfølger en .dll fil, så man kan kalde på de forskellige registre (feks GetAnalogueInputs(BoardNumber, Inputs)) - så har jeg absolut ingen ide om hvordan man får smidt et program sammen, og så tilmed få noget grafik på skærmen ... Her rækker min gamle Basic kundskaber ikke.

Jeg har skrevet nogle få programmer med en C kompiler til de her små PIC proccesorer - men der er jo bare små sløjfer der kører i en uendelighed, og har absolut ingen GUI ...

Nogen der har bud på hvad der er let at gå til ?
sstje

Indlæg af sstje »

Truntebryg skrev:Hvad kører det på ?

Win, linux eller ?
Det er Windows. Visual Basic .Net

/Strøm
sstje

Indlæg af sstje »

Truntebryg skrev:Erik - kunne du løfte sløret, på hvor meget du vil regulere på?

Generelt syntes jeg de fleste setup (specielt BrewPhi) er vildt overdreven kompliceret. Jeg kunne bare ønske mig en grøn startknap og så visning af temperatur og tid. Måske en kurve - faktisk som det gamle BrewControl vi havde her på siden...

Så selvfølgelig en opsætnings fil, med tider og temperature....

Det eneste jeg kunne tænke mig (til start) var bare en temperatur regulering - altså en temperatur sensor og så regulering af El / og eller gas. (+ tider på steps) Senere kan der selvfølgelig komme en start af sparge vand (ventil) og evt. flow contral af samme (niveau måler) osv.

Denne her DIY HAWK:

Billede

Har 4 analoge og 13 in og 13 outputs alt sammen tilgængeligt via en USB port - lækkert [WHITE SMILING FACE]

Selvom der medfølger en .dll fil, så man kan kalde på de forskellige registre (feks GetAnalogueInputs(BoardNumber, Inputs)) - så har jeg absolut ingen ide om hvordan man får smidt et program sammen, og så tilmed få noget grafik på skærmen ... Her rækker min gamle Basic kundskaber ikke.

Jeg har skrevet nogle få programmer med en C kompiler til de her små PIC proccesorer - men der er jo bare små sløjfer der kører i en uendelighed, og har absolut ingen GUI ...

Nogen der har bud på hvad der er let at gå til ?
Det ser enkelt ud. Hvad der er enkelt, er jo individuelt. Jeg sidder og udvikler til daglig, så VB med de rigtige controller er mit valg Billede

/Strøm
sstje

Indlæg af sstje »

Man kunne jo bare starte med aflæsning af temperaturer og timere til at styre tiden, og så bygge på efterhånden.

/Strøm
Balslev
Geografisk sted: 5450 Otterup
Kontakt:

Indlæg af Balslev »

Hvor kunne det være fedt at udvikle noget med en Pi eller Arduino, som så sender bryg-info til ens personlige side online via en api, og gør at man kan holde øje med data ligemeget hvor man er. Og siden ville samtidig have detaljerede grafer og andre lækre features... det kribler i mine udvikler fingre.

Jeg savner lidt et hygge projekt, men det kræver nok man ikke brygger øl på gærspande, og går lidt mere elektronisk... ;)

En eller anden dag!
mhn

Indlæg af mhn »

Det der kan du komme ret langt med med ESP8266, ESPeasy og Thingsspeak.

Men vi er vist lovligt langt fra Topic. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

sstje skrev:Man kunne jo bare starte med aflæsning af temperaturer og timere til at styre tiden, og så bygge på efterhånden.

The DIY Hawk koster ca 250,- i UK, og altså ikke noget told osv. Den er perfekt til C++, BASIC and Visual BASIC

https://www.pc-control.co.uk/images/hawk_manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fidusen – syntes jeg – på denne dims er at den leveres med en 18F4550 (nu kender jeg PIC controlerne ☺) og skulle projektet udvikle sig, så kan Microcontroller udskiftes på 10 sekunder. Den leveres med en standard firmware og skulle jo således være oppe og kører med software.

Jeg forestiller en løsning med f.eks. Hawken (eller en anden let tilgængelig) som interface til PCen, dertil syntes jeg der skal laves nogle småprint, som så styrer hvad folk nu har lyst til at sætte på af sensorer, relæer (mekanisk – SSR) osv. Mange har måske allerede følere i systemet som de gerne vil bruge (PT100, PT1000 osv).

Elektrisk er det jo utroligt nemt at tilslutte 1-Wire følere eller måske endda noget I2C bus halløj. Dog kræver det så lige ny firmware – og så bliver det hurtigt langhåret.

Hvis Strøm kan hente data op på skærmen, så lover jeg at jeg nok skal levere 0-5V på A/D converteren og smide et par relæer på udgangene
Så idéen med den simple start, måle temperatur og regulere derefter er super. (incl X antal pauser med tilhørende tider) *)

Vi skal dog bare lige beslutte hvilken:
  • Controler ? (Strøm)
    Temperatur føler ? (Borg)
Output vil nok være et SSR relæ, da den kan drives direkte og Borg og jeg kan styre vores gas ventiler ☺

Den forkromede løsning er en print med en buffer på udgangene og evt. lysdioder som indikator. Det vil lette fejlfinding i fremtidige projektor. (Vinter projekt)

*)
Da det nok er ret så nemt for Strøm – lige sideløbende at lave muligheden for:
  • (Auto start af – så man ikke glemmer det) Regulerings sløjfe til spargevand
    Stop af omrører efter mashout (eller sidste mæske step) + en lille pause og start af spargevand ventil/ pumpe.
    Start af omrører bør være en knap på skærmen, da der sikkert er en del arbejde i gryden inden den skal køre. (evt også via en knap i bryggeriet)
    Hvis temperaturfølerne måler over 110°C så bør programmet gå i alarm og stoppe al varme tilførelse
Indtil nu er der brugt:
  • MashAD
    SpargeAD
    WorkingLedOUT - (arbejds lampe)
    MashRegOUT – til varme styring af mæske
    SpargeRegOUT - til varme styring af sparge
    SpageValveOUT – tænd/ sluk af sparge ventil eller pumpe.
    StirOUT – til omrører
    AlarmOUT - rød blinkende alarm
    StartStirINPUT – ekstern starterknap, til omrører, er jo lidt individuelt hvornår
Yderligere indikatore:
MaskOnLedOUT – indikator af igangværende mæske
SpargeOnLedOUT - indikator af igangværende sparge
MashFinishLedOUT – mæske færdig (evt. sluk af WorkingLedOUT)

Sensor:

TMP37 er en god temperatur måler, til start. Den giver 20 mV for hver 1°C
100 °C giver således 2000 mV = 2,0V
Umiddelbart giver PIC controleren A/D converteren 5V som reference – men dette kan ændres i firmwaren således at vi kunne sætte den til 2,048V - så får Strøm præcis delt de 100 °C op i 1000 ”trappetrin” = 0,1 °C per bit.
Da den medfølgende firmware bruger 5V så bliver præcisionen kun 0,25 °C men det er helt fint til start.
Fidusen er at TMP37 kan loddes direkte på Hawk printet og temperaturen kan aflæses i Celsius.
Pris 4 € + 3 i porto.

Med lidt held kunne den proppes ned i denne:
Følerlomme.jpg

Future:

Boil indicator – nok lidt svær da sukker og lufttryk ændre temperaturen.
Kunne dog erstattes af en trykknap – (både PC og i bryggeriet)
Tænd for varme til humlegryde - (både PC og i bryggeriet)
Nu er der mulighed for Beep/Lyd for humle tilsætning. (både PC og i bryggeriet)
Timer startes og 3-4 indtastede tider køres.
For hver humletid, gives der en alarm og der tændes for en udgang til en evt. dispensor.
  • HopPotHeatINPUT - start af varme til humlegryden
    BoilStartINPUT – signal til indikering af kog i humlegryden
    SoundOUT – kunne dog være AlarmOUT for at spare på udgange.
    HopBoilOUT – start/sluk af varme til humlegryden
    HopDisp1OUT – puls/ signal til humle dispensor 1
    HopDisp2OUT – puls/ signal til humle dispensor 2
    HopDisp3OUT – puls/ signal til humle dispensor 3
Så er der desværre ikke flere udgange ☺ HopDispxOUT kan dog også bruges til en LED lampe, så man kan se hvor langt man er i processen. (når Hop2 tændes, så slukkes Hop1 osv.)

Billede

Youtube - https://www.youtube.com/watch?v=NNiwBl_035U" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Så er Visual Basic instaleret, og første knap installeret... (det er skutte nogen særlig god grafisk editor der er med... meget Windows 10 agtig)

Kom dog lidt for hurtigt igang - indtil jeg opdagede at jeg kørte C# programering, men det virkede så velkendt... er dog hoppet over på VB kurserne nu.

HAWKen kom med posten idag, så nu kan jeg roligt gå vinterens mørke aftener i møde

Det ser rimelig enkelt ud, skal bare have VB til at se den medfølgende .dll fil og så skal jeg lige have defineret de forskellige register kald - og så jeg burde kunne tænde og slukke et varme legeme

Glæder mig vild meget til at komme igang...
sstje

Indlæg af sstje »

Truntebryg skrev:Så er Visual Basic instaleret, og første knap installeret... (det er skutte nogen særlig god grafisk editor der er med... meget Windows 10 agtig)

Kom dog lidt for hurtigt igang - indtil jeg opdagede at jeg kørte C# programering, men det virkede så velkendt... er dog hoppet over på VB kurserne nu.

HAWKen kom med posten idag, så nu kan jeg roligt gå vinterens mørke aftener i møde

Det ser rimelig enkelt ud, skal bare have VB til at se den medfølgende .dll fil og så skal jeg lige have defineret de forskellige register kald - og så jeg burde kunne tænde og slukke et varme legeme

Glæder mig vild meget til at komme igang...
Nå, du er selv gået i gang. Kunne du ikke vente på mit svar :-)
Hvis du vil, skal jeg gerne lave en grafisk brugerflade til dig. Du kan evt. bare lave en skitse, så skal jeg fikse det i VB.

Alternativt kan du bare skrive, hvis du mangler et fif
/Strøm
Besvar

Tilbage til "Microprocessor styring til ølbrygning"