Karbonering på fad?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
tipo75

Karbonering på fad?

Indlæg af tipo75 »

Hej alle sammen

Jeg har et spørgsmål ang. øl på fad.
Jeg selv og mine brygdrenge har lige brygget 40l ale hvoraf de 20l kom på flaske i går. Nu leger vi med tanken om at putte de resterende 19/20l på et Cornelius fad, men vi er lidt usikre på proceduren. Skal der karboneringssukker i, eller overlader man det hele til sit fadølsanlæg?

Hvad er holdbarheden når der først er taget hul på fadet? Og hvad med bundfald?

Hvis nogen af jer ligger inde med andre gode råd ang. øl på fad modtages de naturligvis meget, meget gerne.

Hilsen Martin
Brugeravatar
Lars Christensen
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

Hej.

Det er da en god ide med at fylde lidt på fad, hvis I har fad og mulighed for at tappe.

I kan vælge at carbonere med både sukker eller CO2. Det er vist en smagssag hvad man foretrækker. Jeg har aldrig selv valgt at sukkercarbonere på fadet. I stedet har jeg fulgt den beskrivelse Torben laver på sin hjemmeside www.beertools.dk. Kort fortalt, så går det ud på at I efter at øllet er på fadet sætter trykket på det tryk I ønsker det færdige øl skal have. Så tager det et par dage før det er klart. HVis I har travlt, kan trykket sættes over det ønskede, og så "tæske" CO2 ind i øllet ved jævnligt at ryste fadet over nogle timer, og så sætte trykket lidt ned igen efterhånden som CO2'en optages i øllet.

Jeg har valgt at carbonere med co2 for at undgå bundfaldet, men det er vist lidt pjattet, for det vil vist være noget af det første der komme ud af fadet, så man kan jo bare tappe det af i vasken og bede en bøn til ølguderne samtidig. Så er den jo også klaret.

Held med det.
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."