Ny med en Nimbus - vejledning?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jansen

Ny med en Nimbus - vejledning?

Indlæg af Jansen »

Hejsa

Jeg har netop fundet et (komplet? er lidt i tvivl) ubrugt Nimbus bryganlæg i den lokale genbrug. Kan umiddelbart se den mangler en frakke og evt kran, men det kan jeg nok selv fikse. Vedhæftet foto - er der noget andet vigtigt der mangler?

- Manual/vejledning mangler dog - er der nogle som kan henvise mig til en vejledning enten på skrift/video mv, har aldrig prøvet det med "modstrømskøler" eller hvad det er. Er ikke lykkedes med at google da jeg ikke helt ved hvad den bliver kaldt udover nimbus?

Tillægsspørgsmål fra nybegynderen - Skal brygge hjemme i køkkenet, men vil derefter gerne flytte gæringsspande (i bil/trillebør mv) ca 150m hen til et slukket kølerum hvor der er stabilt 8-10 grader til at lave de undergærede øl - hvor stor betydning har den "ryste" tur øllet givet vis får under transporten? :)
TAK!
Vedhæftede filer
IMG_2417.jpg
clucking

Re: Ny med en Nimbus - vejledning?

Indlæg af clucking »

Hej,

Umiddelbart vil jeg sige at der mangler nogen pumpe dele. Men det var lidt svært at få det til at køre ordentligt i sin tid - så hvis de ikke er der så ville jeg blot selv køre noget urt manuelt fra bunden til toppen jævnligt med et litermål under mæskningen.

Her er et par gode links:

https://lundteknik.dk/collections/brygs ... Qnwh0s2Jya

https://lundteknik.dk/infopdf/Brygeksem ... HknALPbe90

Mvh...Claus.
Jansen

Indlæg af Jansen »

Tak Claus

Det sidste link - ligner det i punkt 12, at den kølede urt 'skal' iltes på vejen over i gærspanden? I så fald er mit tillægsspørgsmål ovenfor måske besvaret dér.

Hvis pumpen er bare en gadget til at få urten cirkuleret, i så fald klare jeg den vidst uden ja :)

Husker du om "modstrømskøleren" kører uden pumpe - og om den virker/er besværet værd?

vh. Jansen
clucking

Indlæg af clucking »

Jo længere du gider rende med spanden med urt i jo bedre ;-)
Når fermenteringen er afsluttet er det imidlertid det modsatte der gælder.

Der er nødt til at være en pumpe der kører urten gennem modstrømskøleren. Alternativt må du finde en billig køler der kan sænkes ned i gryden. De er ofte også til salg brugt. Lidt nemmere med rengøring men lidt længere tid om at køle ned.
Jansen

Indlæg af Jansen »

Tak for svar!

Har brygget et par bryg for 5-6 år siden, den gang havde vi ikke en “chiller” men lavede nok bare noget kold vandbad som jeg husker. Hvorfor er det egentlig det skal køles “hurtigt”? er det spørgsmål smag eller hygiene eller tredje?
clucking

Indlæg af clucking »

Det har forskellige fordele - du får en mere klar øl og minimerer risikoen for chill haze og det forbedrer smag.
Du kan finde mere info på nettet om dette ved at søge på beer brewing sammen med cold break.
https://www.westcoastbrewer.com/home-br ... mebrewing/
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."