Cornelius problemer, tapning , tryk ?
-
- Geografisk sted: KBH
Cornelius problemer, tapning , tryk ?
Hej alle !
Jeg smed mit sidste bryg på fade igår men har lidt problemer som jeg håber nogen har lidt bud på.
Øllet var 5 grader da jeg hældte det på fadet.
Jeg satte CO2 slangen på med 2 bars tryk, og gik igang med at ryste fadet, dette gjorde jeg i ca. 10 minutter, så blev der ikke lukket mere CO2 ind.
De 2 bars tryk var noget jeg fik af vide der hvor jeg købte fadene, men kom så til at kigge på lunds side, og opdagede at det er nærmere 1 bar.
Dette er jo dog når øllet står trykket i ca. 1 uge.
Jeg lukkede lidt af CO2'en ud af fadet igår, så trykket faldt til 1 bar og lod det stå natten over.
Satte min picninhane på idag, for at teste hvordan det smagte, justerede trykket til 0,5 bar ved at trække i overtrykshanen til trykket faldt til 0,5 bar imens jeg justerede regulatoren så der ikke blev lukket CO2 ind.
Det som jeg fik ud var 1/2 liter ren skum ??
Meget boblende efter skummet var omdannet til øl, men fuldstændigt fladt ?
Mine spørsgmål er så ?
1.Er mit øl ikke karboneret nok ?
2.Hvordan finder jeg ud af dette ?
3.Er det min PICNIC hane som laver skum ud af øllet ? og måske ødelægger det, selvom det er karboneret nok ?
4.Picnicslangen er KUN 10 cm, og jeg kan se at I snakker om bremseslanger, så er det den korte længde som er problemet ?
5.Jeg har nu mit fad stående med 1 bars tryk, så er det blot et spørgsmål om tålmodighed også vente 1 uge, så burde øllet var karboneret korrekt, og derefter er det et spørgsmål om at få justeret sit fadsetup ?
6. bare lidt generelt hjælp / tip til hvad I mener virker bedst ifht. aftapning af et fad samt karbonering af dette.
På forhånd tak, og lad høre fra jer.
Mvh Thomas
Jeg smed mit sidste bryg på fade igår men har lidt problemer som jeg håber nogen har lidt bud på.
Øllet var 5 grader da jeg hældte det på fadet.
Jeg satte CO2 slangen på med 2 bars tryk, og gik igang med at ryste fadet, dette gjorde jeg i ca. 10 minutter, så blev der ikke lukket mere CO2 ind.
De 2 bars tryk var noget jeg fik af vide der hvor jeg købte fadene, men kom så til at kigge på lunds side, og opdagede at det er nærmere 1 bar.
Dette er jo dog når øllet står trykket i ca. 1 uge.
Jeg lukkede lidt af CO2'en ud af fadet igår, så trykket faldt til 1 bar og lod det stå natten over.
Satte min picninhane på idag, for at teste hvordan det smagte, justerede trykket til 0,5 bar ved at trække i overtrykshanen til trykket faldt til 0,5 bar imens jeg justerede regulatoren så der ikke blev lukket CO2 ind.
Det som jeg fik ud var 1/2 liter ren skum ??
Meget boblende efter skummet var omdannet til øl, men fuldstændigt fladt ?
Mine spørsgmål er så ?
1.Er mit øl ikke karboneret nok ?
2.Hvordan finder jeg ud af dette ?
3.Er det min PICNIC hane som laver skum ud af øllet ? og måske ødelægger det, selvom det er karboneret nok ?
4.Picnicslangen er KUN 10 cm, og jeg kan se at I snakker om bremseslanger, så er det den korte længde som er problemet ?
5.Jeg har nu mit fad stående med 1 bars tryk, så er det blot et spørgsmål om tålmodighed også vente 1 uge, så burde øllet var karboneret korrekt, og derefter er det et spørgsmål om at få justeret sit fadsetup ?
6. bare lidt generelt hjælp / tip til hvad I mener virker bedst ifht. aftapning af et fad samt karbonering af dette.
På forhånd tak, og lad høre fra jer.
Mvh Thomas
det er overkarboneret, da der jo kun kommer skum - eller også klemmer du hanen, der skal skænkes med 100% åben, men det er nok svært med den lille bremse slange du har på.1.Er mit øl ikke karboneret nok ?
bremseslangen skal være 1 meter4.Picnicslangen er KUN 10 cm, og jeg kan se at I snakker om bremseslanger, så er det den korte længde som er problemet ?
0,8 bar ved 4°C er mere end nok, sigt evt. efter en lavere øl stil.5.Jeg har nu mit fad stående med 1 bars tryk, så er det blot et spørgsmål om tålmodighed også vente 1 uge, så burde øllet var karboneret korrekt, og derefter er det et spørgsmål om at få justeret sit fadsetup ?
Jens
-
Hej Jens !
Foreløbig tak for dit svar.
Okay........
Som jeg ser dit svar skal jeg have meget mere slange på picninhanen ?
Eller indskyde 1 meter ekstra slange eller skal det være en anden dimension ?
Så noget med en 3 mm slange imellem picninhane og kobling ?
Men i og med det skummer og du påpeger at det kan være overkarboneret eller at det kan være hanen, hvordan finder jeg ud af om det er det ene eller andet ?
Og hvordan får jeg så kulsyren ud af øllet og tilbage i den rette mængde ?
Lad høre fra dig.
Mvh Thomas
Foreløbig tak for dit svar.
Okay........
Som jeg ser dit svar skal jeg have meget mere slange på picninhanen ?
Eller indskyde 1 meter ekstra slange eller skal det være en anden dimension ?
Så noget med en 3 mm slange imellem picninhane og kobling ?
Men i og med det skummer og du påpeger at det kan være overkarboneret eller at det kan være hanen, hvordan finder jeg ud af om det er det ene eller andet ?
Og hvordan får jeg så kulsyren ud af øllet og tilbage i den rette mængde ?
Lad høre fra dig.
Mvh Thomas
-
Ok.
Jeg har prøvet at tage en lidt større dimension slange og sætte på den " rigtige " fadølshane jeg har købt, som har en kompensator.
Det går langt bedre.
Slangen er 1 meter lang, men som sagt større i dimension, omkring 8 mm invendigt.
Hvis reguleringen ( kompensatoren ) står helt åben, så skummer det alligevel, men lukker jeg den til så øllet flyder langsommere kan jeg sagtens skænke et glas øl som ikke kun er skum, men det virker sgu halvfladt alligevel ?
Er vi ikke enige om at hvis mit øl er overkarboneret så burde det vel ikke smage fladt eller ?
Og hvis jeg så skal udligne dette, så skal jeg tage CO2 trykket af fadet, og hive overtryksventilen ud så alt CO2 fiser af, og derefter se om der opbygges et nyt tryk, da øllet så burde afgive noget CO2 til det luftrum som er over øllet for at udligne trykket ?
Ser frem til dit svar.
Mvh Thomas
Jeg har prøvet at tage en lidt større dimension slange og sætte på den " rigtige " fadølshane jeg har købt, som har en kompensator.
Det går langt bedre.
Slangen er 1 meter lang, men som sagt større i dimension, omkring 8 mm invendigt.
Hvis reguleringen ( kompensatoren ) står helt åben, så skummer det alligevel, men lukker jeg den til så øllet flyder langsommere kan jeg sagtens skænke et glas øl som ikke kun er skum, men det virker sgu halvfladt alligevel ?
Er vi ikke enige om at hvis mit øl er overkarboneret så burde det vel ikke smage fladt eller ?
Og hvis jeg så skal udligne dette, så skal jeg tage CO2 trykket af fadet, og hive overtryksventilen ud så alt CO2 fiser af, og derefter se om der opbygges et nyt tryk, da øllet så burde afgive noget CO2 til det luftrum som er over øllet for at udligne trykket ?
Ser frem til dit svar.
Mvh Thomas

Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....
http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens
Øl og sol er livet....
-
hmmmmm
:-)
LOL, så pudser du en nybegynder vejledning på mig, det er sgu tankevækkende :-)
Ok, alt det syntes jeg at have styr på, men alligevel er det skum som kommer ud, eller halvfladt øl såååååå.........
Skal jeg prøve at lade det ene fad som jeg har til testbrug stå med 0,8 bars tryk i en uges tid, for så at se om det øl jeg kan få ud af hanen IKKE er fladt ?
Eller sagt på en anden måde.........det er jo svært at vide om øllet er overkarboneret hvis det eneste tegn på dette er skum ud af tappehanen, dette uanset om øllet ellers virker fladt.
Der står i min kegging vejledning at man så skal trække overtryksventilen op til fadet er tomt, for så at lade øllets CO2 optage i luftrummet ? Og derved fjerne noget af overkarboneringen ?
Jeg er en smule i tvivl om det her, altså lige ifht. de her fade som jeg har forsøgt mig med allerede.
Jeg er på det rene med at hvis jeg var startet ud med et lavere CO2 tryk , og øllet var fladt men skummede alligevel, ja så var det nok hanen det var galt med, men jeg syntes det er lidt svært at vide her eftersom øllet virker uden kulsyre ? I glasset ser det ud til at der er masser af kulsyre, men det smager stadigvæk fladt syntes jeg.
Ifht. det samme øl på flasker som er sukkerkarboneret.
hmmmm, jeg ved ikke om jeg forklaret det rigtigt , men det er sådan jeg oplever det.
Mvh Thomas
Ps. de 2,5 bar som er angivet der skal bruges til fadet er det ikke helt galt ?? selv med 0,5 bar er der smæk på øllet, så jeg fatter ikke at man skulle have 2,5 bars tryk for at få øllet ud, ej heller når du anbefaler 0,8 bar ved 5 grader til at sætte fadet under tryk ?
Er lidt rundforvirret her.
LOL, så pudser du en nybegynder vejledning på mig, det er sgu tankevækkende :-)
Ok, alt det syntes jeg at have styr på, men alligevel er det skum som kommer ud, eller halvfladt øl såååååå.........
Skal jeg prøve at lade det ene fad som jeg har til testbrug stå med 0,8 bars tryk i en uges tid, for så at se om det øl jeg kan få ud af hanen IKKE er fladt ?
Eller sagt på en anden måde.........det er jo svært at vide om øllet er overkarboneret hvis det eneste tegn på dette er skum ud af tappehanen, dette uanset om øllet ellers virker fladt.
Der står i min kegging vejledning at man så skal trække overtryksventilen op til fadet er tomt, for så at lade øllets CO2 optage i luftrummet ? Og derved fjerne noget af overkarboneringen ?
Jeg er en smule i tvivl om det her, altså lige ifht. de her fade som jeg har forsøgt mig med allerede.
Jeg er på det rene med at hvis jeg var startet ud med et lavere CO2 tryk , og øllet var fladt men skummede alligevel, ja så var det nok hanen det var galt med, men jeg syntes det er lidt svært at vide her eftersom øllet virker uden kulsyre ? I glasset ser det ud til at der er masser af kulsyre, men det smager stadigvæk fladt syntes jeg.
Ifht. det samme øl på flasker som er sukkerkarboneret.
hmmmm, jeg ved ikke om jeg forklaret det rigtigt , men det er sådan jeg oplever det.
Mvh Thomas
Ps. de 2,5 bar som er angivet der skal bruges til fadet er det ikke helt galt ?? selv med 0,5 bar er der smæk på øllet, så jeg fatter ikke at man skulle have 2,5 bars tryk for at få øllet ud, ej heller når du anbefaler 0,8 bar ved 5 grader til at sætte fadet under tryk ?
Er lidt rundforvirret her.
-
- Geografisk sted: Varde
Hej Thomas,
Jeg har som dig gennemgået problemer med at opnå det rette forhold mellem tryk og bremselængde - og havde helt sikkert fået for meget try på til at starte med!
Nu har jeg gennem et stykke tid reduceret trykket, men fik i mine forsøg med forskellige længder fået brugt min sidste klemmuffe, så men kom på den snedige tanke, at jeg kunne lade et stykke bremseslange være inden i min øl slange. Er således endt med en ølslange på en meter med godt en halv meter bremseslange inden i, hvilket passer perfekt til et serveringstryk på ca. 0,5 bar og 4-5 grader, som efter min smag giver et fint kulsyreindhold og samtidig en nem skænkning.
Kunne i øvrigt forestille mig, at din oplevelse af masser af skum men fladt øl kunne skyldes et højt CO2 tryk over væskefladen men et mindre optaget niveau af CO2, når du trods alt ikke har haft det til at stå et stykke tid. Det høje CO2 tryk over væsken vil vel alt andet lige give en høj væskegennemstrømning, som kan være med til at give dig problemer..
PS. Må advare mod at komme til at sætte CO2 kobling på øl siden, som jeg ved en fejl kom til, da jeg ville lette noget CO2 ud af et fad uden sikkerhedsventil, hvilket resulterede i et springvand, som først endte, da jeg havde blæst et fad pale ale ud i mit bryggers/gårdsplads!
Græd ikke over spildt øl - suk:(
Jeg har som dig gennemgået problemer med at opnå det rette forhold mellem tryk og bremselængde - og havde helt sikkert fået for meget try på til at starte med!
Nu har jeg gennem et stykke tid reduceret trykket, men fik i mine forsøg med forskellige længder fået brugt min sidste klemmuffe, så men kom på den snedige tanke, at jeg kunne lade et stykke bremseslange være inden i min øl slange. Er således endt med en ølslange på en meter med godt en halv meter bremseslange inden i, hvilket passer perfekt til et serveringstryk på ca. 0,5 bar og 4-5 grader, som efter min smag giver et fint kulsyreindhold og samtidig en nem skænkning.
Kunne i øvrigt forestille mig, at din oplevelse af masser af skum men fladt øl kunne skyldes et højt CO2 tryk over væskefladen men et mindre optaget niveau af CO2, når du trods alt ikke har haft det til at stå et stykke tid. Det høje CO2 tryk over væsken vil vel alt andet lige give en høj væskegennemstrømning, som kan være med til at give dig problemer..
PS. Må advare mod at komme til at sætte CO2 kobling på øl siden, som jeg ved en fejl kom til, da jeg ville lette noget CO2 ud af et fad uden sikkerhedsventil, hvilket resulterede i et springvand, som først endte, da jeg havde blæst et fad pale ale ud i mit bryggers/gårdsplads!
maskinmester skrev:Hej Thomas,
PRICELESS... HA HA HA Det lyder som noget jeg også kunne finde på.
-
Hej Mester !maskinmester skrev:Hej Thomas,
Tak for inputtet. Jeg skal over og hente noget bremseslange imorgen tidlig hos Holtec.
Omkring det du skriver mht. det høje tryk over øllet.
Kan jeg ikke for at teste dette blot udlukke AL CO2 via overtryksventilen, og derefter justere min regulator således at jeg får et udslag på eks. 0,5 bar som du foreslår ? dette burde vel være trykket over øllet så ?
Iflg. Holtec skulle det handle om at have samme tryk ved servering som der er i øllet så skulle det ikke skumme ??
Og så også have en taphane med kompensator, hvilket jeg allerede har invisteret i.
Har du et tip til hvordan jeg finder ud af om mit øl er overkarboneret ?
Foreløig tak for tippet.
Mvh Thomas

Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....
Jens
Øl og sol er livet....
5 ting der skal være i orden, tryk i øllet, temperatur i øllet, tryk over øllet.
dernæst hastigheden under opskænkningen, og trykfaldet under opskækningen.
Og det kan da godt være du syntes at det er en begynder guide, men der står faktisk en hel del nyttige ting.
Og det kan da godt være du syntes at det er en begynder guide, men der står faktisk en hel del nyttige ting.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....
Jens
Øl og sol er livet....
-
Hej Jens !admin skrev:5 ting der skal være i orden, tryk i øllet, temperatur i øllet, tryk over øllet.
Jeg tror du misforstod min sætning om ny begynderguide, det er blot meget overordnet ting som står, og som jeg allerede har forøsgt at følge.
Men jeg læser guiden som en tilslutningsguide den berører ikke selve karboneringen af fadet, som måske er gået galt her ???
Jeg har skam læst den flere gange, og også andre guides, og ja der står masser af tips, men umiddelbart er der nogle uklarheder for mig, selvom det skulle være en " easy help " så den passer jo nok alligevel :-)
Men de 2,5 bars tryk forstår jeg ikke ? de hænger på ingen måde sammen med de andre " tips " jeg har fået.
1. du skal aftappe dit øl med samme tryk du har karboneret det ved ?
2. du skal bare have 0,5 bar når du tapper, ved øltemp på 5 grader
Så hvad er korrekt ? er det de 2,5 bar ved 5 grader som står i den guide du har postet eller hvad ?
Pt. er det således
tryk over øllet er 0,8 bar
temp på øllet er 5 grader.
Hvad trykket i øllet er, er mig uklart da jeg ikke ved det, jeg har jo prøvet at ryste co2 ind i øllet ved 2 bars tryk i ca 10 min. men det smager stadigvæk fladt.
Lad høre fra dig.
Mvh Thomas
Det skal læses således, at øllet står på gulvet i en fustage ved 20 til 25 grader, og derefter løber igennem en køler, som så køler det ned til 7 grader.Så hvad er korrekt ? er det de 2,5 bar ved 5 grader som står i den guide du har postet eller hvad ?
Det ser fint ud, så mangler du bare en bremseslange.Pt. er det således
tryk over øllet er 0,8 bar
temp på øllet er 5 grader.
Jens
-
Jeg har nu hentet min bremseslange og efter lidt utætheder hvor jeg skiftede min oprindelig 7 mm slange helt ud med 3 mm bremseslange på 1,3 meter går det bedre.
Det ser fint ud, så mangler du bare en bremseslange.
Jens
Jeg har prøvet at sætte trykket til 0,4 bar og skænke og også prøvet med 0,8 bar, og ved ingen af disse tryk er der problemer med at skænke.
Umiddelbart virker det som om at bremseslangen gør det hele ?
Min kompensatorhane virker ligegyldig, da det ikke løber for hurtigtnår den er fuld åben.
Vil der være forskel på om jeg bruger lidt mindre bremseslange fra fadet og så bruger et stykke af det oprindelige slange efterfølgende ?
Jeg tænker her på at jeg ville gerne kunne smide lidt mere hastighed på så jeg har mulighed for at ændre flowet på hanen.
Dog syntes jeg at det skum som nu dannes er meget hurtigere væk end før ? selvfølgelig er der meget mindre af det, men det var mere sejt før.
Nå ja, også skal øllet måske have lidt mere kulsyre til min smage end det har nu, men det er klart bedre end forleden.
Så tak til indlægbidragerne foreløbig.
Mvh Thomas