ny i brygfaget
ny i brygfaget
Hej.
Fik et lille starter brygsæt i fødselsdagsgave af mine svigerforældre, og den første omgang bryg er da også i fuld gang med at gære.
Denne bryg var dog sådan en færdigblandet en som kun skulle tilsættes vand og sukker.
Jeg er meget interesseret i at lave mit helt eget All-Grain øl.
I den forbindelse har jeg surfet nettet tyndt efter oplysninger og info
har i mit begynder sæt fået
Gærlås
30 Liter spand med hane
Kapsel påsætter
desinficerings middel
flaske renser
i ved sådan et lille begynder sæt
er nu kommet frem til en længere indkøbsliste
El Gryde http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Ei ... 680-0.html
En ekstra gærings spand
en spand som skal laves til et hjemmelavet lauter tun
termometer
hydrometer
et måleglas
og til sidst en øl slange
chilleren er en stor ekstra udgift som jeg har besluttet mig for at vente med da de andre ting virker mere nødvendige.
Har jeg ret i det udsagn.
og er der andre ting som jeg virkelig har brug for, til at komme igang
ud over det skal jeg jo også have fundet mig en opskrift at starte med. Her vil jeg også gerne høre jeres meninger. og selvfølgelig nogle gode begynder råd, hvis der skulle være et par Do's and Dont's
Med Venlig Hilse
Fik et lille starter brygsæt i fødselsdagsgave af mine svigerforældre, og den første omgang bryg er da også i fuld gang med at gære.
Denne bryg var dog sådan en færdigblandet en som kun skulle tilsættes vand og sukker.
Jeg er meget interesseret i at lave mit helt eget All-Grain øl.
I den forbindelse har jeg surfet nettet tyndt efter oplysninger og info
har i mit begynder sæt fået
Gærlås
30 Liter spand med hane
Kapsel påsætter
desinficerings middel
flaske renser
i ved sådan et lille begynder sæt
er nu kommet frem til en længere indkøbsliste
El Gryde http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Ei ... 680-0.html
En ekstra gærings spand
en spand som skal laves til et hjemmelavet lauter tun
termometer
hydrometer
et måleglas
og til sidst en øl slange
chilleren er en stor ekstra udgift som jeg har besluttet mig for at vente med da de andre ting virker mere nødvendige.
og er der andre ting som jeg virkelig har brug for, til at komme igang
ud over det skal jeg jo også have fundet mig en opskrift at starte med. Her vil jeg også gerne høre jeres meninger. og selvfølgelig nogle gode begynder råd, hvis der skulle være et par Do's and Dont's
Med Venlig Hilse
Re: ny i brygfaget
Jeg vil mene at chilleren er vigtigere end en el-gryde, men det kommer selvfølgelig an på hvad du kan skrabe sammen af suppegryder hos familie og venner!Morduc skrev: chilleren er en stor ekstra udgift som jeg har besluttet mig for at vente med da de andre ting virker mere nødvendige.
Du mangler kapsler på din liste! Og så skal du selvfølgelig have en røvfuld tomme flasker...og er der andre ting som jeg virkelig har brug for, til at komme igang
Hvedeøl er hurtigt drikkeklart. Stout eller porter skjuler bedre små brygfejl.ud over det skal jeg jo også have fundet mig en opskrift at starte med. Her vil jeg også gerne høre jeres meninger
Lad være med at begynde med all-grain ;) Begynd med semi-grain! Ja, jeg ved godt det er et kedeligt råd!og selvfølgelig nogle gode begynder råd, hvis der skulle være et par Do's and Dont's
Det vigtigste ved ølbrygning er i midlertid gæren! Jeg har lavet rigtig mange halvgode bryg fordi mit hoved var optaget af finurlighedderne ved all-grain brygning: sparge-hastighed, stuckmash, grainbed-tykkelse, effektivitet osv osv... Jeg var alt for optaget til at sætte mig ind i de få og helt essencielle teknikker omkring gær. Få styr på gæren, og så kan du gå videre til de mindre væsentlige aspekter ved ølbrygning!
Mvh
Thomas
-
- Co-Admin
- Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)
Velkommen til en fed hobby
Det er sjovt at brygge og det skal det også være.
Men hensyn til Chillen, så har jeg ikke en chiller og har brygget 4 gang øl og det har ikke gået galt endnu..(7-9-13)
Nå men der er sikket mange god grunde til at købe en chiller, men jeg valgte en gryde og ikke en chiller.. og det går fint.
nå men jeg er også ny, så der er sikket nogen der er klogere end mig.
Velkommen til igen
Det er sjovt at brygge og det skal det også være.
Men hensyn til Chillen, så har jeg ikke en chiller og har brygget 4 gang øl og det har ikke gået galt endnu..(7-9-13)
Nå men der er sikket mange god grunde til at købe en chiller, men jeg valgte en gryde og ikke en chiller.. og det går fint.
nå men jeg er også ny, så der er sikket nogen der er klogere end mig.
Velkommen til igen
Brew Strong
Nikolaj
Nikolaj
Hej og velkommen til
Hvis du har lidt inden du skal ud at købe en elgryde og du alligevel vil handle i tyskland kunne du jo prøve at kikke her, for at følge priserne af og til kan mand også skyde papagøjen og få noget rigtig rigtig billigt.
http://shop.ebay.de/i.html?rt=nc&LH_Auc ... 86.c0.m301
Hilsen Bo
Hvis du har lidt inden du skal ud at købe en elgryde og du alligevel vil handle i tyskland kunne du jo prøve at kikke her, for at følge priserne af og til kan mand også skyde papagøjen og få noget rigtig rigtig billigt.
http://shop.ebay.de/i.html?rt=nc&LH_Auc ... 86.c0.m301
Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
-
Efter 25 bryg, så er jeg stadig uden chiller …. Har dog købt kobberrøret for lang tid siden, men jeg klarer mig egentlig udmærket med en 22 L mælkespand og en stor balje. Men nu ved jeg godt du ikke kan sætte din EL gryde med i vand….
Du kan overveje en modstrømskøler, den behøver ikke være speciel lang.
Du kan overveje en modstrømskøler, den behøver ikke være speciel lang.
Du skriver: Ølslange - jeg ved ikke helt hvad du mener, men jeg ville købe en hævert og en flaskefylder. Det er meget vigtigt at øllet IKKE iltes undertapningen og til det formål er en flaskefylder rigtig god.
Du bør også overveje et flasketræ, jeg ville ikke undvære mit i dag!
Første bryg satte jeg flaskerne omvendt i kasserne (inden tapningen) det gik fint men med f.eks. 0,75L flasker er det noget bøvlet, og du finder hurtigt ud af at 0,33L flasker er meget små når flere skal smage øllet.
En 0,33L flaske tager samme tid at rengøre som en 0,75 flaske - såeh... regnestykket giver sig selv ;-)
Jeg bryggede 10-12 bryg før jeg fik en chiller, så det er ikke det vigtigste udstyr i samlingen.
Jeg ejer ikke et lautertun så jeg ved ikke hvor vigtig det er, men en falsk bund (som jeg bruger) er rigtig god hvis man ikke har lautertun.
Min gryde er på 2000W (almindelig Bielmeier gryde) og den er lidt i underkanten så jeg vil helt sikkert skifte til gas som noget af det næste. El-gryden beholder jeg da den er fin til spargevand.
Hvad angår opskrift ville jeg helt sikkert vælge et all-grain kit til første all-grain bryg, da man er mere sikker på at det går godt med dem.
Eller du kan ønske dig et brygkursus hos Per Kølster på Fuglebjerggaard, det er alle pengene værd og en rigtig hyggelig måde at komme i gang på.
Du bør også overveje et flasketræ, jeg ville ikke undvære mit i dag!
Første bryg satte jeg flaskerne omvendt i kasserne (inden tapningen) det gik fint men med f.eks. 0,75L flasker er det noget bøvlet, og du finder hurtigt ud af at 0,33L flasker er meget små når flere skal smage øllet.
En 0,33L flaske tager samme tid at rengøre som en 0,75 flaske - såeh... regnestykket giver sig selv ;-)
Jeg bryggede 10-12 bryg før jeg fik en chiller, så det er ikke det vigtigste udstyr i samlingen.
Jeg ejer ikke et lautertun så jeg ved ikke hvor vigtig det er, men en falsk bund (som jeg bruger) er rigtig god hvis man ikke har lautertun.
Min gryde er på 2000W (almindelig Bielmeier gryde) og den er lidt i underkanten så jeg vil helt sikkert skifte til gas som noget af det næste. El-gryden beholder jeg da den er fin til spargevand.
Hvad angår opskrift ville jeg helt sikkert vælge et all-grain kit til første all-grain bryg, da man er mere sikker på at det går godt med dem.
Eller du kan ønske dig et brygkursus hos Per Kølster på Fuglebjerggaard, det er alle pengene værd og en rigtig hyggelig måde at komme i gang på.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Hej,
jeg vil gerne gøre lidt mere reklame for en chiller!
I varm urt dannes en svovlforbindelse kaldet DMS. Så længe urten koger fordamper DMSen. Kog derfor altid uden låg og lad det buldrekoge! Jo hurtigere man køler urten efter kogning jo mindre DMS får man i det færdige øl.
Smagen af DMS beskrives undertiden som "kogte grøntsager", ikke noget der direkte ødelægger øllet, men heller ikke noget der hører hjemme i en god øl!
Jeg har selv forsøgt at køle øllet på alle mulige og umulige metoder. I badekar og baljer, og med isklumper og i snedriver. Alt hvad jeg har haft fantasi til! Samlet set har det været bedre end ikke at gøre noget!
Det der virker, er en chiller!
Mvh
Thomas
jeg vil gerne gøre lidt mere reklame for en chiller!
I varm urt dannes en svovlforbindelse kaldet DMS. Så længe urten koger fordamper DMSen. Kog derfor altid uden låg og lad det buldrekoge! Jo hurtigere man køler urten efter kogning jo mindre DMS får man i det færdige øl.
Smagen af DMS beskrives undertiden som "kogte grøntsager", ikke noget der direkte ødelægger øllet, men heller ikke noget der hører hjemme i en god øl!
Jeg har selv forsøgt at køle øllet på alle mulige og umulige metoder. I badekar og baljer, og med isklumper og i snedriver. Alt hvad jeg har haft fantasi til! Samlet set har det været bedre end ikke at gøre noget!
Det der virker, er en chiller!
Mvh
Thomas
Tak for jeres henvendelser
og har 100 kapsler lige nu. men skal da også have bestilt nogle flere af dem.
Tror stadig jeg holder mig til at få den gryde først.
Men det kan være, at hvis jeg finder en billig el gryde på det link Boje har sendt, jeg så også kan finde plads i budgettet til en chiller.
så er det bare igang med at købe ind, og så må vi jo se hvordan det går.
flasker er jeg i fuld gang med at skrabe sammen :-DDu mangler kapsler på din liste! Og så skal du selvfølgelig have en røvfuld tomme flasker...
og har 100 kapsler lige nu. men skal da også have bestilt nogle flere af dem.
Tror stadig jeg holder mig til at få den gryde først.
Men det kan være, at hvis jeg finder en billig el gryde på det link Boje har sendt, jeg så også kan finde plads i budgettet til en chiller.
så er det bare igang med at købe ind, og så må vi jo se hvordan det går.
Så er alt faktisk købt ind, har idag modtaget min elkedel. Så nu skal der brygges.
regner med at tage til maltbazaren imorgen. og købe deres færdig opskrift på 20 liter us brown ale.
har tænkt mig at lave en gærstarter, og har en pakke s-04, men hvor stor skal den gærstarter være.
og så vil jeg høre om der er nogen i roskilde området der kunne hjælpe med at få valset malten?
Med Venlig Hilsen Morten
regner med at tage til maltbazaren imorgen. og købe deres færdig opskrift på 20 liter us brown ale.
har tænkt mig at lave en gærstarter, og har en pakke s-04, men hvor stor skal den gærstarter være.
og så vil jeg høre om der er nogen i roskilde området der kunne hjælpe med at få valset malten?
Med Venlig Hilsen Morten
Hej Morten
Du behøver ikke at lave en gærstarter, når det er tørgær, men det kan være en fordel at rehydrere gæren (dvs. gøre den våd) inden du bruger den. Hæld pakkens indhold i lidt kogt afkølet vand en halv time før du skal bruge gæren.
VH
Søren
Du behøver ikke at lave en gærstarter, når det er tørgær, men det kan være en fordel at rehydrere gæren (dvs. gøre den våd) inden du bruger den. Hæld pakkens indhold i lidt kogt afkølet vand en halv time før du skal bruge gæren.
VH
Søren
Ok, synes.bare at.have læst på håndbryg.dk at det er en god idé at lave en starter
Du kan med stor sandsynlighed få det valset hos maltbazaren! Ellers er du velkommen i Hedehusene! Jeg har en motoriseret corona-mølle, den river skallerne en smule, men det går nok alligevel!Morduc skrev:Så er alt faktisk købt ind, har idag modtaget min elkedel. Så nu skal der brygges.
Med Venlig Hilsen Morten
Mvh
Thomas
PS Jeg er helt enig i at tørgær ikke skal startes, men hydreres som beskrevet! Husk at købe gærnærring og husk at ilte urten rigeligt inden du tilsætter gæren!!
Helt enig, ingen gærstarter med tørgær.søreno skrev:Du behøver ikke at lave en gærstarter, når det er tørgær, men det kan være en fordel at rehydrere gæren (dvs. gøre den våd) inden du bruger den. Hæld pakkens indhold i lidt kogt afkølet vand en halv time før du skal bruge gæren.
Sådan en pakke tørgær med 10 eller 11,5 gram gær passer fint til 20 liter ale.
Vandet må godt være 26-27 grader når du hælder gæren i. Lad det stå (uden at du ryster det) i 10-15 minutter, skvulp så lidt med det og lad det igen stå 10 minutter, hvorefter du ryster det godt lige før du kommer det i urten.
Husk også at ilte din nedkølede urt godt før du tilsætter gæren. Enten ved at ryste/rokke med gærbeholderen mindst 10 minuter eller med en akvariepumpe med microfilter og iltsten. Da du sikkert ikke har det sidste, så får du lidt styrketræning ud af iltningen også ;-)
Et alternativ kan være at komme en enkelt dråbe olivenolie i urten. Den gør det samme for gæren som ilt. (Søg eventuelt på olivenolie i forumet for at få en nærmere forklaring).
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg bryggede ikke ret længe før jeg begyndte at lave startere på tør gær, både for at få lidt erfaring med startere, og for at få mere gær for pengene.
alternativt rehydrerer jeg i en sjat af urten jeg brygger, når jeg er færdig med mæskning tager jeg en sjat fra og koger op, og køler så ned og rehydrerer gæren i.
rigtigt eller forkert så er det hvad jeg gør, og jeg foretrækker. og vil anbefale.
alternativt rehydrerer jeg i en sjat af urten jeg brygger, når jeg er færdig med mæskning tager jeg en sjat fra og koger op, og køler så ned og rehydrerer gæren i.
rigtigt eller forkert så er det hvad jeg gør, og jeg foretrækker. og vil anbefale.
Brygger lejlighedsvist.
Det er vel aldrig en dårlig idé at lave en starter?
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"