Min ale har en lidt syrlig duft og eftersmag...
Min ale har en lidt syrlig duft og eftersmag...
Hej,
Som overskriften fortæller, så har min ale en lidt syrlig duft og eftersmag. Den smager egentlig ok, og jeg får ikke ondt i maven af den, men jeg synes, at dens syrlighed er lige i overkanten, så jeg er bange for, at den er inficeret. Farve, karbonering og skum ser fint ud.
Det er et færdigt all-grain kit med navnet "Belgian Brown Abbey Beer" købt hos Brygland. Jeg aner ikke, hvilke malttyper der er i den. Hele brygprocessen forløb efter planen og OG og FG var som de skulle være. Flaskning gik også efter planen. Jeg flaskede for ca. 3 uger siden.
Nu er syrlighed jo en subjektiv størrelse, så jeg påtænker at gå ned i Føtex for at finde en tilsvarende øl, som er kendt for sin syrlighed. Kan i komme med et bud på en sådan? Så kan jeg prøve at lave en smagssammenligning.
Er der nogle malttyper der er kendt for at give syrlighed, som kunne tænkes at være med i maltblandingen? Når jeg googler kan jeg se, at man kan købe decideret surmalt. Kan man tænke sig, at der er med i maltblandingen.
Det ville selvfølgelig være lettest at kontakte Brygland, som har lavet maltblandingen, men de har jo desværre lukket butikken. Det var ellers en fin butik med fornuftige priser, altid hurtigt svar på spørgsmål, og altid varer dagen efter bestilling.
/ Claus
Som overskriften fortæller, så har min ale en lidt syrlig duft og eftersmag. Den smager egentlig ok, og jeg får ikke ondt i maven af den, men jeg synes, at dens syrlighed er lige i overkanten, så jeg er bange for, at den er inficeret. Farve, karbonering og skum ser fint ud.
Det er et færdigt all-grain kit med navnet "Belgian Brown Abbey Beer" købt hos Brygland. Jeg aner ikke, hvilke malttyper der er i den. Hele brygprocessen forløb efter planen og OG og FG var som de skulle være. Flaskning gik også efter planen. Jeg flaskede for ca. 3 uger siden.
Nu er syrlighed jo en subjektiv størrelse, så jeg påtænker at gå ned i Føtex for at finde en tilsvarende øl, som er kendt for sin syrlighed. Kan i komme med et bud på en sådan? Så kan jeg prøve at lave en smagssammenligning.
Er der nogle malttyper der er kendt for at give syrlighed, som kunne tænkes at være med i maltblandingen? Når jeg googler kan jeg se, at man kan købe decideret surmalt. Kan man tænke sig, at der er med i maltblandingen.
Det ville selvfølgelig være lettest at kontakte Brygland, som har lavet maltblandingen, men de har jo desværre lukket butikken. Det var ellers en fin butik med fornuftige priser, altid hurtigt svar på spørgsmål, og altid varer dagen efter bestilling.
/ Claus
- toffermand
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Re: Min ale har en lidt syrlig duft og eftersmag...
Er der noget af dette, som du kan genkende?
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
-
- Geografisk sted: Holsted - Sydjylland
Afhængig af gæren, men mange belgiske gærstammer til Dubbel og trippel giver ofte en del "Granny smith" æbler :-) i duften og lidt i smag.
Hvordan syrligheden smager mere præcist er svært for mig at vurdere. Jeg har netop prøvesmagt lidt A38 og lidt eddike fra de syltede agurker. Jeg kan godt røbe, at mit bryg smager bedre end begge disse produkter, men om syrligheden er af samme art, kan jeg ikke vurdere. Desværre har jeg ikke lige et "Granny Smith" æble ved hånden. Jeg må prøve at købe et i morgen.
Mht. gæren så delte jeg brygget op i to dele. Første del bryggede jeg med en T-58 gær, blev flasket for ca. 5 uger siden. Anden del med en S-04 gær, blev flasket for ca. 3 uger siden. T-58 brygget er (som forventet) en smule mere krydret i smagen, men begge har syrligheden. Nu har jeg lige åbnet en flaske af T-58 brygget, og måske er syrligheden i denne dalet en smule i forhold til den jeg åbnede for ca. 2 uger siden. Det er svært at sige. Det er også som om, at når flasken har stået åbent i et stykke tid, så daler syrligheden også.
/ Claus
Mht. gæren så delte jeg brygget op i to dele. Første del bryggede jeg med en T-58 gær, blev flasket for ca. 5 uger siden. Anden del med en S-04 gær, blev flasket for ca. 3 uger siden. T-58 brygget er (som forventet) en smule mere krydret i smagen, men begge har syrligheden. Nu har jeg lige åbnet en flaske af T-58 brygget, og måske er syrligheden i denne dalet en smule i forhold til den jeg åbnede for ca. 2 uger siden. Det er svært at sige. Det er også som om, at når flasken har stået åbent i et stykke tid, så daler syrligheden også.
/ Claus
- toffermand
- Kontakt:
Sjovt nok sidder jeg lige og prøvesmager en Pannepot OFA-klon jeg flaskede for et par uger siden.
Det bliver en dejlig øl, men den har faktisk lige præcis en duft og svag smag af noget som godt kunne svare til Granny Smith-æbler. Især duften af det er markant.
Men decideret syrligt smager den ikke.
Det bliver en dejlig øl, men den har faktisk lige præcis en duft og svag smag af noget som godt kunne svare til Granny Smith-æbler. Især duften af det er markant.
Men decideret syrligt smager den ikke.
For mig lyder det som en typisk infektion af mælkesyrebakterier
Mvh Jan
Mvh Jan
Øl er beviset på at gud elsker os
Jeg fik kun drukket halvdelen af T-58 flasken, så lukkede jeg flasken med patentproppen og stillede den i køleskabet. Jeg åbnede den så her til aften, og jeg kunne faktisk hverken lugte eller smage syrligheden... underligt...redec skrev: ... Nu har jeg lige åbnet en flaske af T-58 brygget, og måske er syrligheden i denne dalet en smule i forhold til den jeg åbnede for ca. 2 uger siden. Det er svært at sige. Det er også som om, at når flasken har stået åbent i et stykke tid, så daler syrligheden også.
På lørdag skal jeg til en herre-frokost, hvor i hvert fald en af deltagerne er ret entusiastisk med specialøl. Jeg tror dog ikke, at han ligefrem brygger selv. Jeg tror, jeg tager en flaske med, og tilbyder ham en smagsprøve. Måske han kan sige lidt klogt.
Hvis det skulle vise sig, at være mælkesyrebakterier (som Jan antyder), hvordan kan sådan nogle komme i brygget?
Sidder lige og læser på min iodophor. Holdbarheden er faktisk overskredet med nogle måneder. Måske jeg skulle anskaffe mig noget nyt... :)
/ Claus
-
Bedste bud er støv fra dit korn ved knusning, eller hvis du har korn i nærheden, eller måske brugt din gær spand til at knuse ned i osv... Ydersiden af kornet er fyldt med lacto bakterier, rent faktisk også den måde mange laver en Sour mash i de øl det bruges, f.eks. Guinnees og flere tyske weizen.
og hvis den nu er lavet med T58 (vist en belgisk stamme), så lad den stå i et år, så har du en simpel Lambisk :-)
og hvis den nu er lavet med T58 (vist en belgisk stamme), så lad den stå i et år, så har du en simpel Lambisk :-)
Senest rettet af Christian Bonde 10. jan 2012, 21:24, rettet i alt 1 gang.
Hej,
jeg tror ikke meget på en infektion - det passer dårligt med at syrligheden aftager. En infektion bliver langsomt men sikkert mere og mere sur!
"Grønne æbler" plejer at blive forbundet med en umoden øl, eller en øl der er fjernet for hurtigt fra gæren. Måske nogen med erfaring med undergær kan hjælpe her?? Grønne æbler er vistnok en typisk brygfejl i lagerøl.
Mvh
Thomas
jeg tror ikke meget på en infektion - det passer dårligt med at syrligheden aftager. En infektion bliver langsomt men sikkert mere og mere sur!
"Grønne æbler" plejer at blive forbundet med en umoden øl, eller en øl der er fjernet for hurtigt fra gæren. Måske nogen med erfaring med undergær kan hjælpe her?? Grønne æbler er vistnok en typisk brygfejl i lagerøl.
Mvh
Thomas
-
Eller en belgisk gær :-) Dog har jeg ikke prøvet det med T58.mas skrev:Hej,
Mvh
Thomas
Grønne æbler tyder på acetaldehyd.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
- toffermand
- Kontakt:
Den øl jeg omtaler er faktisk også gæret med T-58...
Ja, men i anden halvdel af kittet har jeg brugt en S-04 gær, og den har også denne syrlighed. De to (halve) batches er lavet på hver sin bryg- og flaske-dag, så det vil være underligt, hvis de begge er inficeret. Godt nok er begge batches mine første all-grain batches, så måske er der et eller andet galt med min brygproces. Dog er urt-kogningen, køling osv. præcis den samme, som mine tidligere 7-8 batches semi-grain, hvor der ingen infektioner har været.toffermand skrev:Den øl jeg omtaler er faktisk også gæret med T-58...
Jeg vil også lige nævne, at jeg har ikke kværnet malt hjemme. Malten kom kværnet i kittet. Så evt. mælkesyrebakterier burde ikke kommer fra rester af maltskaller.
Nå, som sagt så forsøger jeg at bliver klogere på lørdag. Jeg skal nok vende tilbage med en lille update...
Jeg køber nok heller ikke flere færdige kits. Man ved jo ikke helt præcist, hvad der er stoppet i malten og humlen, så det kan være lidt svært at fejlsøge...
/ Claus
Mælkesyrebakterier er overalt bl.a. på din hud. " sure tær " skyldes så vidt jeg husker en opformering af mælkesyrebakterier på fødderne. På den måde er det næsten umuligt ikke at få enkelte bakterier i dit bryg og derfor er det meget vigtigt at du tilsætter rigeligt gær til dine bryg så gæren hurtigt får overtaget i forhold til uønskede mikroorganismer. Har du først haft en infektion i et bryg, er en ordentlig og hysterisk rengøring og desinfektion nødvendig idet millioner af bakterier kan gemme sig overalt. eks. vis i tappehaner, i hæverten, i flaskepåfylderen og i små ridser i gærspanden. Derfor kan du sagtens lave 2 bryg i træk der har samme infektion. Øl der smager syrligt har jeg ikke erfaring med bliver bedre med tiden - tværtimod. Men lad det stå et par mdr. og smag så på det igen
Mvh. Jan
Mvh. Jan
Øl er beviset på at gud elsker os
- toffermand
- Kontakt:
Jeg tror at Erfurt har ret her. Sur øl bliver nok ikke bedre med tiden.
Hverken du eller jeg er specielt erfarne endnu, og jeg tror at man her i starten måske har en tendens til at være lidt hysterisk og se infektioner alle vegne.
Ungt øl smager ikke som øl der har fået lov til at modne, og der er ikke andet at gøre end at vente en måneds tid og se hvordan det så smager.
Bortset fra det, så har jeg brygget to bryg med S-04, og de har ikke haft nogen bismag på noget tidspunkt. Det er en gær som står tidligt op om morgenen, arbejder som en sindssyg i 24-48 timer, og lægger sig pladask bevidstløs på bunden af spanden som en sten efter fyraften ;o)
Med hensyn til at købe kits, så startede jeg også med et semi-grain kit. Derefter købte jeg et all-grain kit, og ved tredie bryg blandede jeg selv ingredienserne. Jeg synes at færdige kits er en fin måde at starte op på, fordi man kan koncentrere sig om processen. Men efter et par bryg blev det for kedeligt for mig, og prisen for et kit er jo også noget højere end hvis man selv finder ingredienserne.
Hverken du eller jeg er specielt erfarne endnu, og jeg tror at man her i starten måske har en tendens til at være lidt hysterisk og se infektioner alle vegne.
Ungt øl smager ikke som øl der har fået lov til at modne, og der er ikke andet at gøre end at vente en måneds tid og se hvordan det så smager.
Bortset fra det, så har jeg brygget to bryg med S-04, og de har ikke haft nogen bismag på noget tidspunkt. Det er en gær som står tidligt op om morgenen, arbejder som en sindssyg i 24-48 timer, og lægger sig pladask bevidstløs på bunden af spanden som en sten efter fyraften ;o)
Med hensyn til at købe kits, så startede jeg også med et semi-grain kit. Derefter købte jeg et all-grain kit, og ved tredie bryg blandede jeg selv ingredienserne. Jeg synes at færdige kits er en fin måde at starte op på, fordi man kan koncentrere sig om processen. Men efter et par bryg blev det for kedeligt for mig, og prisen for et kit er jo også noget højere end hvis man selv finder ingredienserne.