alternativ til WLP051 gær

Redaktør: Co-Admin

Besvar
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

alternativ til WLP051 gær

Indlæg af asco »

Hej jeg er ved at skal lave en opskrift jeg fandt spænde på beercalc, den heder hoptimus prime og er en meget humlet engels IPA. Den gær der er forslået er en WLP051 California ale V yeast, men den forhandles ikke der hvor jeg skal købe vare hjem. Kender i nogen gode tør gær alternativer til den? jeg har set lidt på dem her(safale s-04) eller (safale us-56) den sidste skulle være til US IPA og den første til UK IPA. Kunne de bruges som gode alternativer i en meget humlet øl?

Håber i kan komme med nogle gode hurtige svar, skal bestille i dag da jeg skal brygge i weekenden :) (glæder mig!!!!)
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af Morten L »

Både S-04 og US-05 er fine til IPA's

US-05 fremhæver humlen lidt mere end S-04, men det er ikke markant efter min mening.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af asco »

Morten L skrev:Både S-04 og US-05 er fine til IPA's

US-05 fremhæver humlen lidt mere end S-04, men det er ikke markant efter min mening.
så du vil mene jeg godt kan bruge US-05 til dennee ale?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af Morten L »

Jeg går ud fra det er denne opskrift?

Der er brugt amerikanske humler, så US-05 vil være passende.

PS. ved ikke hvorfor den går ind under engelsk IPA når der ikke er noget som helst engelsk over den, men dommerne til DM har tydeligvis været vilde med den - så den er garanteret lækker :-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af asco »

Morten L skrev:Jeg går ud fra det er denne opskrift?

Der er brugt amerikanske humler, så US-05 vil være passende.

PS. ved ikke hvorfor den går ind under engelsk IPA når der ikke er noget som helst engelsk over den, men dommerne til DM har tydeligvis været vilde med den - så den er garanteret lækker :-)

jeps det er den opskfit :)... Jeg giver den et go med den gør så :)
jollese
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. feb 2011, 21:01
Geografisk sted: Aalborg

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af jollese »

Hvorfra i landet er du?? Jeg har nemlig denne gærtype til at ligge i bunden af en gærspand nettop nu :) så hvis der ikke var så langt kunne vi jo altid aftale du slog et smut forbi og fik en omgang gær med fra spanden ??
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: alternativ til WLP051 gær

Indlæg af asco »

jollese skrev:Hvorfra i landet er du?? Jeg har nemlig denne gærtype til at ligge i bunden af en gærspand nettop nu :) så hvis der ikke var så langt kunne vi jo altid aftale du slog et smut forbi og fik en omgang gær med fra spanden ??
Kan se du fra ålborg, jeg kommer helt nede fra Nykøbing Falster, så det er noget af en køre tur :)... så har lige bestilt hjem!

Har forresten lige bestilt fra http://www.bryghsop.dk" onclick="window.open(this.href);return false; billig hjemme side må jeg sige, og gode fragt priser også :)
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"