Beregning af alkohol procent af karbonerings sukker?!

Besvar
bourskov
Geografisk sted: Kolding, Danmark

Beregning af alkohol procent af karbonerings sukker?!

Indlæg af bourskov »

Hej

Min makker og jeg har netop her til aften tappet et bryg på flasker - det 4. bryg i karrieren, så vi er stadig på kravle stadiet... :)

Nu opstår der så tvivl/uenighed om hvornår/hvordan vi måler vægtfylden og dermed beregner alkohol indholdet af vores bryg.

Vi har målt OG til 1.064 efter nedkøling på brygdagen.

Vi har målt FG til 1.012 i dag inden der blev tilsat karbonerings sukker. Det giver så vidt vi er orienteret en alkohol procent på omkring de ~6,9% - korrekt?

Nu har vi så tilsat ca 158g sukker til karbonering - efterfølgende målt vægtfylden til omkring 1.016.

Jeg har læst vi vores vejledning at skal kan tage FG EFTER tilsat karbonerings sukker og bruge samme formel, og så efterfølgende lægge 0,3 procentpoint til. I det tilfælde giver det 6,7%.

Spørgsmålet er egenligt ret simpelt - hvordan og med hvilke tal beregner vi den endelige % i vores færdige øl på flaskerne?

Jeg går ud fra at det tilsatte sukker må gære og danne såvel alkohol som CO2, og derfor forstår jeg ikke at alkohol procenten bliver mindre med den formel vi fik sammen med udstyret?! Det er jo ikke flere liter vand der tilsættes sammen med karbonerings sukkeret (helt præcist brugte vi 0,5 liter)

Er vi helt gale på den?! I øvrigt betyder det jo heller ikke alverden - men det er jo lidt sjovt alligevel at kunne give et nogenlunde retvisende svar, når folk nysgerrigt spørger ind til vores bryg... :)

MEd venlig hilsen
Bo Urskov
Bab00n

Re: Beregning af alkohol procent af karbonerings sukker?!

Indlæg af Bab00n »

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ent#p31242" onclick="window.open(this.href);return false;
bourskov
Geografisk sted: Kolding, Danmark

Re: Beregning af alkohol procent af karbonerings sukker?!

Indlæg af bourskov »

Mange tak... Ved ikke lige hvorfor jeg ikke fandt det indlæg under min søgning på forummet...

Men sådan går det jo ind i mellem... :)

/BUJ
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"