Ideen med en øl brygget på 100% peat malt har spøget i mit hoved i længere tid ! Så nu skulle det så være ! Opskriften er som sådan meget simpel ! Peat malt og lidt bitter humle ! Jeg tror ikke den skal være alt for bitter, det vil sikkert ikke gå godt sammen med peaten.
Til ca 10 l øl brugte jeg.
3,5 kg peat malt 5ppm.
25 g cascade.
Wyeast 1056 (høstet og genbrugt fra en peat porter)
Mæsket i 60 min ved 68 grader.
Urten kogt i 60 min med 25g cascade.
Efter endt gæring kom den på flasker med en nogle egechips i hver flaske, for at se hvordan de har indflydelse på øllen over tid !
(til næste bryg har jeg fået fat i nogle egestave fra et rigtigt egefad)
Mere simpelt kan det ikke blive !
En rigtig god og meget karakteristisk øl, som jeg helt sikkert vil brygge igen. har allerede nr 2 i gærtanken, men med en smule ændringer, men mere om det hvis den bliver som forventet.
Duften er som forventet meget peated og "in your face" men bestemt ikke på en ubehagelig måde ! Dejlig maltet og rigtig god mundfylde ! Efter lidt tid giver den også en dejlig lakrids smag fra sig !
Og som nævnt indledningsvis, kan du ikke li peated whiske, så har du nok lige spildt et par minutter af dit liv på at læse dette :)
og så lige en etiket for at gøre det helt klart hvad vi har med at gøre :)

NB. hvis der er nogen der ved hvor man kan skaffe medium eller heavy peatet malt må i endelig gerne sige til, kunne godt tænke mig at gå all in på den her opskrift :)