Omstikning

RasmusK

Omstikning

Indlæg af RasmusK »

Hej alle,

Jeg har netop sat gang i mit første bryg og indtil videre, tegner det vist godt. Jeg er dog blevet lidt i tvivl mht. om øllet bør omstikkes eller om jeg bare skal lade det passe sig selv og gøre hvad der gøres skal. Det er en overgær der er brugt og der skal ikke tørhumles eller noget.

Hvad er helt præcist fordelen ved at omstikke sin øl, og er det noget jeg bør gøre eller ej?

Mange tak på forhånd.

Mvh. Nybegynderen
Holger
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Omstikning

Indlæg af Holger »

At omstikke eller ej, er vist en smagssag. I starten omstak jeg, men efter at have læst en del indlæg herinde, hvor folk taler imod omstikning, ser jeg faktisk ikke nogen grund til at stikke om. Jeg vil kun stikke om, hvis jeg skal tørhumle.
Hellhound.dk
Brugeravatar
toffermand
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Man kan omstikke for at få øllet mere klart, for at fjerne det fra gærkagen hvis den skal genbruges eller øllet skal lagres i lang tid inden tapning..

Der er lidt religion omkring det, men det sikreste er at lade det være. Omstikning indebærer en lille infektionsrisiko, og en risiko for at øllet iltes, hvilket ikke gavner smagen.
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Lac
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Indlæg af Lac »

Jeg omstikker ikke mere og dog, dagen hvor jeg tapper på flaske omstikker jeg til en gærspand hvor der er tilsat sukkervand som skal med i flaskerne og de bryg som skal stå længe på gærspand 1 mdr. og mere.
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
Brugeravatar
mvk
Geografisk sted: Hvidovre

Omstikning

Indlæg af mvk »

Jeg omstikker heller ikke mere. Jeg omhælder ved flaskningen, men kun for at blande sukker og øl efektivt.

Jeg overvejer at omhælde dagen før flaskningen, for at få gæren fra til genbrug og for at få mindre bundfald i falskerne.
Det bliver et godt brygår i år.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Jamen så er det jo afgjort:-) Jeg lader den være. Jeg har lige et tillægsspørgsmål, ikke omkring omstikning, men i ved helt sikkert noget om dette også:-)

Nu har jeg gået og holdt øje med temperaturen i lokalet hvor tanken står for at sikre mig en nogenlunde konstant temperatur. Den ligger ret stabilt på omkring 19 grader, hvilket jeg synes at kan læse mig til, er udemærket. Jeg har så lagt mærke til at der nu(4 dage efter), er lidt længere mellem "blop´ne" fra gærlåsen. Er dette normalt? Aftenen på brygdagen bloppede den ca. hver 30 sekund, hvilket overraskede mig, men nu lader det til at være ca. fordoblet.

Og mange tak for hjælpen mht. omstikning eller ej.
Lac
Geografisk sted: 4230 Skælskør
Kontakt:

Indlæg af Lac »

Det lyder helt normalt, i de fleste af mine bryg hvor jeg bruger overgær stopper ”blopne” efter 4-5 dage, men tag ikke fejl der sker stadig ting i spanden, mine spande står minimum to uger gerne tre inden jeg flasker.
MVH
Lac
"Hellere en brygger end en brokker."
http://www.udhusbryggeriet.dk
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Okay, så er jeg mere rolig. Jeg troede at det ville blive ved med at blogge indtil det var færdiggæret. Hvad oplever andre? :-)
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Det er meget forskelligt hvordan forløbet er, og det afhænger dels af hvor godt du har iltet urten, hvor meget gær du har tilsat, hvilken gær du bruger, hvilken temperatur gæren arbejder ved og hvad OG er.

Nogle gange bobler spanden bare stabilt med ca. 10 sekunders mellemrum over en uge. Andre gange dannes der så meget co2 at det nærmest ser ud som om at vandet i gærlåsen koger. Så er det typisk overstået på en dags tid eller to.

Men husk at gæren skal have tid til at fjerne diacetyl og andre uønskede smagsstoffer. Jeg plejer at lade det stå mindst en uge efter at boblerne er holdt op, før jeg tapper.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Okay, så hvis det "bobler" meget hurtigt er det altså ikke ensbetydende med at gæringen er overstået? Alternativt kan man vel måle med et hydrometer eller hvordan?
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

RasmusK skrev:Okay, så hvis det "bobler" meget hurtigt er det altså ikke ensbetydende med at gæringen er overstået? Alternativt kan man vel måle med et hydrometer eller hvordan?
Hvis det bobler er gæringen i gang. Hvis det IKKE bobler er gæringen MÅSKE færdig.

Og ja, hvis du er i tvivl kan du jo altid tage en måling med en dags mellemrum.

Men alt i alt, så hellere vente lidt med at tappe i stedet for at tappe noget som ikke er gæret færdigt endnu. Især hvis du har pæne hvide lofter ;o)
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Måske jeg lige kan tilføje et tillægsspørgsmål her.

Mit bryg har nu stået i 15 dage, og jeg tog en måling i dag til 1008. Har jeg kigget rigtigt? Jeg har aldrig brugt sådan et vægtfyldemeter før. Og, hvad skal den ende på. Har ledt overalt efter noget info, men ingen held:/
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

RasmusK skrev:Måske jeg lige kan tilføje et tillægsspørgsmål her.

Mit bryg har nu stået i 15 dage, og jeg tog en måling i dag til 1008. Har jeg kigget rigtigt? Jeg har aldrig brugt sådan et vægtfyldemeter før. Og, hvad skal den ende på. Har ledt overalt efter noget info, men ingen held:/
Du skal i hvert fald ikke regne med at den kommer længere ned, heller ikke når man ser på hvor længe den har stået. De bryg jeg har lavet indtil videre har haft en FG på mellem 1010 og 1020, så 1008 er vel ok for en rimeligt tør øl.

Det man skal være opmærksom på når man bryger hydrometeret er, at det lige skal have et halvt minut til at falde til ro inden man aflæser. Det er også en god idé lige at give det en snurretur i glasset, så eventuelle bobler af co2 (som løfter hydrometeret op) bliver skubbet væk.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

toffermand skrev:
RasmusK skrev:Måske jeg lige kan tilføje et tillægsspørgsmål her.

Du skal i hvert fald ikke regne med at den kommer længere ned, heller ikke når man ser på hvor længe den har stået. De bryg jeg har lavet indtil videre har haft en FG på mellem 1010 og 1020, så 1008 er vel ok for en rimeligt tør øl.

Det man skal være opmærksom på når man bryger hydrometeret er, at det lige skal have et halvt minut til at falde til ro inden man aflæser. Det er også en god idé lige at give det en snurretur i glasset, så eventuelle bobler af co2 (som løfter hydrometeret op) bliver skubbet væk.
Ja det med snurrerturen havde jeg ikke hørt og taget højde for, så det kan altså godt være at det har noget at sige. Det må jeg lige se i morgen, når jeg måler igen. Hvad er grunden til at det bliver en tør øl? Kan forestille mig det har noget med mæskningen at gøre? Forsøgte at starte den på 50, men den blev lidt højere, nok 60, hvor den fik lov at stå lidt og så op på ca. 65 grader og 77 til sidst ved mashout.

Men hvordan bestemmer man sig for hvad vægtfylde skal lande på? Det forstår jeg ikke helt. Altså jeg mener det er jo rart at have et tal, som kan vise en når gæringen er ved at være færdig?
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Jeg tror nu ikke at den manglende snurretur har noget at sige i dit tilfælde, når du har målt 1008. Hvis der var meget C02 i glasset ville den måske dumpe ned på 1006, men det tror jeg nu ikke.
RasmusK skrev: Hvad er grunden til at det bliver en tør øl? Kan forestille mig det har noget med mæskningen at gøre? Forsøgte at starte den på 50, men den blev lidt højere, nok 60, hvor den fik lov at stå lidt og så op på ca. 65 grader og 77 til sidst ved mashout.

Men hvordan bestemmer man sig for hvad vægtfylde skal lande på? Det forstår jeg ikke helt. Altså jeg mener det er jo rart at have et tal, som kan vise en når gæringen er ved at være færdig?
Bobby forklarer det faktisk meget godt her: http://www.youtube.com/watch?v=1PSvCRtVdZU" onclick="window.open(this.href);return false;

FG (eller den endelige vægtfylde) afhænger jo af mange ting, og jeg tror at de fleste hjemmebryggere klapper sig selv på skulderen når den lander præcist dér hvor man havde regnet med at den skulle lande.

Gæringen er jo ikke noget vi har 100% kontrol over, men det handler jo om at få et forhold mellem forgærebare og ikke-forgærbare sukkerarter som giver den balance mellem alkohol og "krop" som man er på udkig efter. Mæsketemperaturen har stor indflydelse på dette, men det har mængden af specialmalte og andre tilsætninger selvfølgelig også. Endelig har forskellige gærstammer forskellige alkoholtolerancer, så de somme tider simpelt hen "går i gulvet" før arbejdet er færdigt.

Men helt konkret "sjusser" de fleste af os frem til opskrifterne ved at bruge værktøjer som BeerCalc eller Beersmith, eller også finder vi bare en opskrift som andre har lavet :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"