Karbonering nødvendig tid?

Besvar
andersch

Karbonering nødvendig tid?

Indlæg af andersch »

Hej derude, i de fleste opskrifter står der at en øl skal karbonere( eftergære ) ca 14dage..
Men kan det passe at vores dunkelweeis allerede har karboneret færdig efter 4 dage?
Vi tør ihvertfald ikke have den inden i varmen mere da den er tæt på at skumme over når den bliver åbnet.. og den smager perfekt nu.

Og kan man sige at jo mere sukker man har eftergæret med, jo kortere tid skal den karbonere?
Og omvendt, hvis man har været lidt forsigtig med sukkeren, så skal den stå længere tid og karbonere?

På forhånd tak.
Brugeravatar
BoA1967
Geografisk sted: Albertslund

Sv: Karbonering nødvendig tid?

Indlæg af BoA1967 »

Nu ved jeg ikke hvor meget sukker i har karboneret med men det at øllet skummer over efter fire dage, er et tegn på det endnu ikke er færdigkarboneret. Lad det stå et par uger mere,.... Så Co2'en kan binde sig til øllet.

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2
Tid kæler for det komplekse!
Brugeravatar
kimognicklas
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Sv: Karbonering nødvendig tid?

Indlæg af kimognicklas »

Nogle øl kan godt være færdig allerede efter en lille uge. Hvis du kommer for meget sukker i, risikerer man at flaskerne springer, den stopper ikke inden alt det forgærbare sukker er omdannet eller alcohol % er for høj. For lidt sukker ender med en kedelig "doven" øl

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
andersch

Re: Karbonering nødvendig tid?

Indlæg af andersch »

vi har brugt et skema her inde fra, og har ca 13gram sukker pr liter øl.

Jeg er bare bange for at hvis den bliver stående indenfor i varmen, så vil den enten springe, eller skumme helt over når de bliver åbnet, hvilket jeg desværre har prøvet med en pilsner hvor vi kunne smide den alle væk.

så hvad vil i råde til?
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

13 gr / liter? Kan man få lov at se det skema?
Hvis de er overkarboneret, skal de stilles køligt, som jeg tror er det i har gået ud fra i skemaet.

Tommelfinger regelen siger max 7 gr. pr liter øl, nogle kan der være en smule mere i og ja sidst jeg havde emnet oppe at vende, mener jeg Runenaldo fortalte at der er fare for sprængning af flasken ved 10 gr. / liter...
Så 13 gr. pr liter ???

EDIT: Slog lige en dunkelweizen op og den skal godt nok være på 3,6 - 4,5 CO2 volume... Hvilket jo er en del!
Det betyder det skal svinge imellem 11 gr. - 14,6 gr. pr liter ved 20 grader...

Kan det passe ?
Jacob Krogh
Brugeravatar
BoA1967
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af BoA1967 »

andersch skrev:vi har brugt et skema her inde fra, og har ca 13gram sukker pr liter øl.

Glem det pladder jeg skrev, med de endnu ikke er færdige,....Køl dem godt ned og drik dem hurtigt!! Gerne i aften!!!
Tid kæler for det komplekse!
andersch

Indlæg af andersch »

Ja co2 ligger nemlig på ca 4.0 hvilket jo er meget. Men en weiisbier skal jo også have meget skum. Men er det ikke underligt at de allerede skummer langsomt over efter 4 dage? De er sat på køl nu. Er der chance for at karboneringen stopper lidt, nu hvor de kommer på køl?
Brugeravatar
Tiedt
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Tiedt »

Sidste weekend serverede jeg en helt dugfrisk Weissbeer for gæsterne. Den havde karboneret på 5 dage.. og var fin.. lidt grøn men velkarboneret .
Vh. Christian Tiedt
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

kan man ikke få lov at se det skema i gik efter ?
eventuelt link ?
Jacob Krogh
Brugeravatar
toffermand
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Jeg vil godt nok også gerne se det skema. Jeg tror at de fleste bruger 5-8 gram pr. liter afhængig af øltypen!

Hvis i har brugt kapsler til at lukke med, ville jeg åbne alle flaskerne og sætte nye, desinficerede kapsler på. Så får I fjernet toppen af trykket. Hvis I har brugt patentpropper er det jo helt vildt nemt :-)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
søreno
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af søreno »

Skemaet lyder i mine ører ok, hvis målet har været 4 vol co2. Problemet er bare, at det muligvis er mere end flaskerne kan holde til. Det kan dog hjælpe meget, hvis I køler dem ned. Så vil væsken naturligt kunne indeholde mere co2 og trykket i flaskerne falder. Jeg ville dog, som en anden skrev ovenfor, drikke dem ret hurtigt. Evt. lukke lidt af trykket ud og sætte nye kapsler på, som der også foreslås.

Jeg spurgte på et tidspunkt i et indlæg, om nogen ved, hvor meget tryk en standardflaske kan tåle, men jeg fik så vidt jeg husker aldrig et særligt præcist svar, så jeg ved det ikke.

VH
Søren
DanGJensen
Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)

Indlæg af DanGJensen »

Jeg ved ikke om det er generelt men de flasker Søgaards Bryghus køre med kan holde til max 5 bar ifølge dem. Det er lige 2x bil dæk tryk..
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
andersch

Indlæg af andersch »

flaskerne er med propper..

Lad os sige vi vælger at åbne dem hurtigt for at tage trykket..
Skal de så ind i varmen at stå derefter? og karbonere mere? eller skal de køles? de er nu 6 dage henne..

jeg forstår ikke hvorfor i er så skeptiske over de 13 gram? co2 ligger jo på ca 4 ved en dunkelweeis, og en normal øl ligger den på ca 2?
har brugt skemaet som martin har lagt op inde i dette emne.

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=681" onclick="window.open(this.href);return false;
andersch

Indlæg af andersch »

i den øverste tabel som admin har lagt op, står der også at en dunkel co2 ligger mellem 3.6-4.5
Så sukkermængen der som den skal være.
søreno
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af søreno »

Hvis de kan holde til 5 bar er der heller ikke noget problem, men det er jeg stadig lidt tvivlende overfor, om de kan. 4 vol co2 ved 20 grader giver 3,5 bar ca.
Ved 5 grader er trykket kun to bar, så en mulighed er at køle dem ned nu. Så burde I ikke risikere noget, og kulsyreindholdet får tid til at stabilisere sig lidt.

VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"