Chillere til salg

Brugeravatar
wolf
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Chillere til salg

Indlæg af wolf »

Ifølge John Palmer, der er forfatter til bogen "How to Brew", er det vigtigt at køle urten ned, når man er færdig med at koge. Mens urten køler, er den stadig i fare for at blive iltet, og dimethylsulfider (som kan smages) bliver stadig dannet, indtil temperaturen på urten er faldet til omkring stuetemperatur. Et hurtigt "cold break" forhindrer også dannelsen af uklarheder, og gør det muligt at lagre øllet i længere tid.

Med den forklaring sætter jeg nogle "hjemmerullede" rørkølere af Ø 10 mm kobberrør til salg:

Den ene køler består af 23 m rør, der er bukket i 2 x 21 tørn med en diameter på 17,5 cm. Køleren har en udstrækning på ca. 40 cm. Kr. 500,00.

Den anden køler består af 12 m rør, der er bukket i 2 x 17 tørn med en diameter på 11,5 cm. Køleren har en udstrækning på ca. 40 cm. Kr. 350,00.

Den tredje køler består af 11,5 m rør, der er bukket i 1 x 21 tørn med en diameter på 17,5 cm. Køleren har en udstrækning på ca. 40 cm. Kr. 350,00.

Alle kølere har fittings med standard 1/2" gevind, så det er ligetil at skrue f.eks. en hanekobling fra Gardena på køleren. Så kan ens bedre halvdel passende vande haven med det lunkne vand imens. :)

Billede
(fuld størrelse)

NB: Jeg har mere kobber på lager, så jeg kan sagtens lave flere, hvis der er interesse for det. Skip mig en privat besked.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Jens E

Re: Chillere til salg

Indlæg af Jens E »

Hvor mange liter passer de ca. Til?
Beer hunter.
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

Jens E skrev:Hvor mange liter passer de ca. Til?
Det er lidt svært at svare på, for det afhænger af kølevandets temperatur og den hastighed, vandet løber med.

Rent fysisk ville den med én spiral passe glimrende til en gryde på 10-20 L. Den har samme længde som den med små tørn, så selv om denne ville kunne presses sammen, så de to spiraler overlapper, så vil det ikke kunne betale sig.

Den store vil jeg regne med er helt tilstrækkelig til en 60 L gryde - jeg har i hvert fald tænkt mig at bruge en tilsvarende i min egen gruekedel. Hvis du har større gryder, tager det måske lidt længere tid at køle, men alt andet lige er "hurtigt nok" måske godt nok til dine formål.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
sunaj
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af sunaj »

Jeg har en 50 l gryde. Mon ikke den store vil passe til mig?
Jeg bor i Roskilde - nogen chancer for et chillerlift sjælland?
pft.
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

sunaj skrev:Jeg bor i Roskilde - nogen chancer for et chillerlift sjælland?
Jeg er desværre ikke specielt berejst for tiden, så jeg kommer ikke en tur forbi Sjælland de første mange måneder.

Den store af chillerne burde sagtens kunne klare 50 L. Hvis jeg sender den med GLS, kan portoen holdes under kr. 150 (kr. 110 jfr. GLS' beregner, men jeg satte cirka-tal ind i beregneren, så det kan måske være lidt højere).
greth87

Indlæg af greth87 »

hej den køler på 11,5 m hvor meget urt kan den ca. køle på 20 minutter

mvh Danni (ny brygger)
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

greth87 skrev:hej den køler på 11,5 m hvor meget urt kan den ca. køle på 20 minutter
Det har jeg ingen anelse om. Men det kommer nok temmelig meget an på vandtrykket gennem køleren og start- og sluttemperaturen på urten.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Geografisk sted: 8670 Låsby

Indlæg af MonkeyBrew »

wolf skrev:
greth87 skrev:hej den køler på 11,5 m hvor meget urt kan den ca. køle på 20 minutter
Det har jeg ingen anelse om. Men det kommer nok temmelig meget an på vandtrykket gennem køleren og start- og sluttemperaturen på urten.
Du sælger ikke dig selv vildt godt, Wolf. ;) Har du noget praktisk erfaring med chillerene? Jeg tror det folk mest er interesseret i er bare en estimering på hvad chillerne kan klare. Du bliver ikke holdt op på noget da, som du selv siger, er forskel på vandtemperature og tryk. Da jeg boede i lejlighed i Aalborg, var det kolde vand ikke speciel kold. Der kunne jeg med en 10 meter chiller (også 10 mm kobberrør dog større diameter) køle 20-25 liter urt ned til 25 grader på ca. 20 minutter.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

MonkeyBrew skrev:Der kunne jeg med en 10 meter chiller (også 10 mm kobberrør dog større diameter) køle 20-25 liter urt ned til 25 grader på ca. 20 minutter.
Jeg har set eksempler på nettet, hvor folk hævder, at en 50-60 liter skulle kunne køles ned til stuetemperatur på "under 45 minutter" med kobberrørskølere. Det svarer ganske godt til dine erfaringer, men jeg har undladt at give tilsvarende tal, fordi der ikke fulgte tal såsom længden af kobberrørkølerne de tider, jeg fandt frem til.

Jeg har ikke selv forsøgt mig med kølernes effektivitet endnu, men en af mine gode venner snoede 8 meter omkring en spand (som gik i stykker og derfor gav køleren en form, der vist hedder moderne kunst), og han har nævnt noget i omegnen af de 45 minutter. Forhåbentlig når jeg at brygge i week-enden, så her når en af kølerne at blive døbt/dyppet.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Hvis man sørger for bevægelse i urten under køling (læs: rør i gryden) så sker kølingen meget mere effektivt.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
MonkeyBrew

Indlæg af MonkeyBrew »

wolf skrev:Jeg har ikke selv forsøgt mig med kølernes effektivitet endnu, men en af mine gode venner snoede 8 meter omkring en spand (som gik i stykker og derfor gav køleren en form, der vist hedder moderne kunst), og han har nævnt noget i omegnen af de 45 minutter. Forhåbentlig når jeg at brygge i week-enden, så her når en af kølerne at blive døbt/dyppet.
Hæhæ, kunst i bevægelse må man sige. ;)
Det lyder som om du skal bruge weekenden fornuftigt. Field-test er altid nr. Uno og den praktiske erfaring gør at du uden tvivl får solgt dine chillere. Og som Morten siger, så er den meget mere effektiv hvis man røre i gryden samtidig eller kan få lavet en såkaldt "whirlpool".
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

Hermed lidt data: Den "store" af kølerne kunne ved et moderat vandtryk køle 50L ned til ca. stuetemperatur på 25 minutter.
Brugeravatar
MonkeyBrew

Indlæg af MonkeyBrew »

wolf skrev:Hermed lidt data: Den "store" af kølerne kunne ved et moderat vandtryk køle 50L ned til ca. stuetemperatur på 25 minutter.
+1 Godt at høre. Det er disse fieldtests som er mest brugbare. Hvor længe stod kølingen på, og rørte du i urten imens?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

MonkeyBrew skrev:
wolf skrev:... 25 minutter.
+1 Godt at høre. Det er disse fieldtests som er mest brugbare. Hvor længe stod kølingen på, og rørte du i urten imens?
Som sagt: 25 minutter. :)

Jeg rørte i urten imens, men ikke mere end et par minutter ialt.
Brugeravatar
wolf
Kontakt:

Indlæg af wolf »

wolf skrev:Som sagt: 25 minutter. :)
Jeg kan tilføje, at der ikke gik noget vand til spilde: Der blev ikke brugt mere kølevand, end der kunne opsamles i tre 10 L spande og en enkelt 50 L balje, der kun blev ca. 1/3 fyldt. Det bliver brugt i drivhuset i løbet af få dage.
Besvar

Tilbage til "Køb / Salg / Bytte"