God jul alle sammen
Mine brygkammerater og jeg vil gerne kaste os ud i at brygge en pilsner næste gang der skal gang i kedlerne. Men en ven - og erfaren hjemmebrygger - har advaret mig mod at brygge en undergæret øl. Vi er helt grønne, vi har kun et bryg bag os.
Men hvad skal vi være særligt opmærksomme på? Skal der f.eks. mæskes ved flere temp. eller kan vi nøjes med at mæske ved én? Er der andre ting vi skal tænke over?
Jeg håber I på trods af julestressen kan afse lidt tid til at komme med et par gode råd.
Tak fra Martin
Lidt hjæl vedr. Pilsnerbrygninig
-
- Geografisk sted: KBH Nordvest
- Kontakt:
jeg ville ikke bekymre mig så meget om at lave en pilsner som bryg nummer 2 eller for den sags skyld nummer 1. så længe i har et køleskab eller et sted der kan holde den temperatur der passer til gæren.
den første pilsner jeg lavede satsede jeg og prøvede at styre temperaturen manuelt, og det er vist at smage i øllet. men dog ikke på en dårlig måde.
men go for it alt er muligt, man skal ikke lade sig hæmme sådan, bare fordi man ikke har den store erfaring. om ikke andet lærer man noget nyt af det, og øl skal det jo nok blive.
den første pilsner jeg lavede satsede jeg og prøvede at styre temperaturen manuelt, og det er vist at smage i øllet. men dog ikke på en dårlig måde.
men go for it alt er muligt, man skal ikke lade sig hæmme sådan, bare fordi man ikke har den store erfaring. om ikke andet lærer man noget nyt af det, og øl skal det jo nok blive.
Brygger lejlighedsvist.