På fad - hvornår?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
tipo75

På fad - hvornår?

Indlæg af tipo75 »

Hej alle sammen

Jeg er lidt usikker på hvor længe en Ale kan stå før den skal på fad (eller på flaske for den sags skyld)?
Den blev brygget for 3 uger siden, omstukket efter en uge og har siden da stået i en vinballon. Jeg vil gerne have den på et Corneliusfad, men den skal først drikkes - til et brag af en fest - om 3 uger. Så er der alt i alt gået 6 uger fra den blev brygget!!!

Er det bedst at få den på fad med det samme eller kan den godt stå de næste 3 uger på vinballon uden at tage skade? Der ligge et lille lag bundfald i ballonen nu, så kan jeg alternativt omstikke endnu engang?

Mange hilsner
Martin
mas
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Jeg har flere gange haft øl stående i længere tid end 6 uger på plastspande uden problemer! Endda uden at omstikke! Men hvis du har tid nu er der på den anden side heller ikke grund til at vente!

Mvh

Thomas
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

når først øllet er gæret færdigt tapper jeg når jeg har tid.
om det er efter en uge eller det er efter en månned det tager jeg ikke så tungt.
men du skal jo også lige beregne lidt tid til karbonering.
Brygger lejlighedsvist.
Nicky
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Indlæg af Nicky »

Du kan lade den stå på gærkagen i ret mange uger, før øllet begynder at tage skade af det, så der har du ikke så meget at være nervøs over.

Når det er sagt, så ville jeg da, så hurtigt som muligt, få den smidt på fad, så den smule snask der kommer med over, kan nå at bundfælde, karboneringen blive rigtig osv.
Morten
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Smid den på fad eller lad den stå et par uger endnu betyder ikke noget !
MvH
Morten
(9400)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."