Hej alle sammen
Jeg er lidt usikker på hvor længe en Ale kan stå før den skal på fad (eller på flaske for den sags skyld)?
Den blev brygget for 3 uger siden, omstukket efter en uge og har siden da stået i en vinballon. Jeg vil gerne have den på et Corneliusfad, men den skal først drikkes - til et brag af en fest - om 3 uger. Så er der alt i alt gået 6 uger fra den blev brygget!!!
Er det bedst at få den på fad med det samme eller kan den godt stå de næste 3 uger på vinballon uden at tage skade? Der ligge et lille lag bundfald i ballonen nu, så kan jeg alternativt omstikke endnu engang?
Mange hilsner
Martin
På fad - hvornår?
Du kan lade den stå på gærkagen i ret mange uger, før øllet begynder at tage skade af det, så der har du ikke så meget at være nervøs over.
Når det er sagt, så ville jeg da, så hurtigt som muligt, få den smidt på fad, så den smule snask der kommer med over, kan nå at bundfælde, karboneringen blive rigtig osv.
Når det er sagt, så ville jeg da, så hurtigt som muligt, få den smidt på fad, så den smule snask der kommer med over, kan nå at bundfælde, karboneringen blive rigtig osv.