Krydderier til "GAMMEL DANSK ALE"

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Olle
Geografisk sted: Kastrup
Kontakt:

Krydderier til "GAMMEL DANSK ALE"

Indlæg af Olle »

Har efter lidt søgen rundt på nettet, læst at man brugte enebær, røllike, malurt, bynke, egebark og porse til at krydre sit Biórr (stærkøl) og alu (øl) med. Kender nogen til butikker som forhandler disse krydderier. Jeg kunne godt bruge lidt indput vedr. mængde og kogetider på disse krydderier, er der nogle der har erfaringer med dette.

Hilsen
Ole
skidemajet-inc
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Indlæg af skidemajet-inc »

haandbryggeriet har nogle af dem. Grå bynke og egebark er dog ualmindeligt nemt at finde i naturen.
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
PN
Geografisk sted: Ribe

Indlæg af PN »

De andre ingridienser du nævner gror også vildt i naturen, og er til at finde, men pas på med malurten, det er ikke alle malurt former der er lige sunde, så den vil jeg nok rykke i en butik efter
Olle
Kontakt:

Indlæg af Olle »

Jeg må indrømme at det ville passe mig bedst at få det hele med en etiket på fra en butik. Indrømmet jeg er ikke særlig plantekyndig, og mavepine eller det der er værre som kan være følgerne, er jeg ikke vild med.

Hilsen
Ole
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

alt kan læres, og det giver alligevel en vis selv tilfredsstillelse at man selv har været ude og finde ingredienserne
Brygger lejlighedsvist.
skidemajet-inc
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Indlæg af skidemajet-inc »

Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Mr. P
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

Her er lidt noter om røllike og porse, som jeg har indsamlet fra forskellige kilder:

RØLLIKE
Kan delvis erstatte humle hvilket det også gjorde i hensvunde tider. Røllike indeholder garvesyre og virker nedfældende på æggehvidestoffer i urten. Det farver også grønt. Ved tilsætning ved urtkogning af 5-10 g pr. 20-25L giver det øllet en gulgrønlig farve.

PORSE
Porse antages at give en bitterhed, der svarer til en humle med 20% alfasyre. Porsen afgiver dog bitterheden langt hurtigere end humle.
Porse er meget stærkt smagende og bittert. 3-5 g pr. 20-25L er tilstrækkeligt.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Olle
Kontakt:

Indlæg af Olle »

Kan godt se jeg må finde skovmandsskjorten frem, tak for linkene og ledetrådene. Det bliver spændende at eksperimenterer med, grøn-gult øl lyder i hvert fald specielt.

Hilsen
Ole
capulet
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af capulet »

Der er hjælp at hente på www.biopix.dk her kan du se billeder af stort set alle slags planter. Så mon ikke det skulle være muligt af finde ingredienserne i naturen
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"