Cornelius problemer, tapning , tryk ?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

jeg tænker hvad gør de på en bar?
Her skal øllet jo først igennem køleanlæggets køle slinger. (en lang metal spiral)

Jens
Rantzau
Geografisk sted: Gjøl

Re: Kompensatorhane

Indlæg af Rantzau »

Kingglostrup skrev:Hej Pilsner !

Om årsagen er at et alm. fadølsanlæg står ved stuetemp. og øllet så bliver kølet via gennemstrømning og derfor opfører sig anderleds i slangerne ved jeg ikke, men det virker som om det er lidt mere svært med os hjemmebryggere.

Når man lejer et fadølsanlæg så skruer man det jo også bare sammen, og slangerne er store, og uden kompensator, og pisset virker normalt.

Så tjaaaa, hvorfor det er nødvendigt med bremseslanger i Cornelius aner jeg ikke.

Mvh Thomas
Tja - to verdener blandes sammen = problemer!

Ved et prof. anlæg (gennemstrømningsanlæg) har du øllet stående ved typisk stuetemp. = et ligevægtstryk ved 'normal' pilsnerkabonering på ca. 1,9 BAR. Straks øllet flyder gennem køleren og køles til ca. 3-7 gr.C sænkes trykket voldsomt pga. 'det er Co2 vi bruger' og øllet skummer MINUS. Derved kan man og GØR man - øges trykket typisk til 2,5-3,0 BAR således at flowet er omkring 0,4-0,5 ltr pr. 14-16 sek. = rationel professionel opskænkning. (med den risiko at øllet opkarbonerer ved langsomme øltyper, der står for længe på fad).

Som håndbrygger har man typisk sit fad stående køligt - f.eks. 5 gr.C. = ved samme karbonering, et ligevægtstryk på omkring 0,8-0,9 BAR. = det går uhyggeligt langsomt at tappe pga. af det ringe tryk. Øges trykket f.eks. til 1,5 BAR går det sikkert fortrinligt, men risikoen for hurtig opkarbonering (overkarbonering) indtræder hurtigt, da øllets temp. er så lav! Så dermed er svaret - efter skænkning - udluftes fadet for at undgå overkarbonering!

Volder det alligevel probs. - er der sgu´ noget i vejen med dim. på anlægget eller øllet er overkarboneret fra start.
Herlig hilsen..

Martin :)
maskinmester
Geografisk sted: Varde

Indlæg af maskinmester »

Et lille fif: Når du skal justere på dit anlæg, så nøjes med at ændre én parameter af gangen, så du kan se, hvilken indflydelse det har på virkemåden.

Ændrer du både tryk, temperatur og modstand på samme tid kan du bruge lang tid på at skyde i blinde...

Virker til, at der er mange måder at få et anlæg, som virker. Min egen metode med en en relativ kort bremseslange inde i en ølslange virker stadig perfekt, når jeg opretholder et tryk på 0,5 bar ved en temperatur på ca. 4-5 grader.

Min pilsner har en god karbonering og danner et fint tykt skum, så tror selv jeg har fundet MIN indstilling.

Held og lykke med at finde DIN ;-)
maskinmester med spidskompetence ud i nydelsesorienteret anvendelse af transportabelt trykbærende udstyr- flasker og kegs :)

Kåre
Meyer
Geografisk sted: 6520 Toftlund

Indlæg af Meyer »

Virker til, at der er mange måder at få et anlæg, som virker. Min egen metode med en en relativ kort bremseslange inde i en ølslange virker stadig perfekt, når jeg opretholder et tryk på 0,5 bar ved en temperatur på ca. 4-5 grader.

?????

Skal det forståes derhen at du "blot" har skubbet en tyndere slange ind i den alm slange og dermed fået modstand bygge ind i slangen,
eller har du skåret slangen over og indsat en bremseslange imellem ???
Hans Meyer
Geografisk sted: Viby J

Indlæg af Pilsner »

bræmse slange er bare en tyndere slange
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
maskinmester
Geografisk sted: Varde

Indlæg af maskinmester »

Meyer skrev:Virker til, at der er mange måder at få et anlæg, som virker. Min egen metode med en en relativ kort bremseslange inde i en ølslange virker stadig perfekt, når jeg opretholder et tryk på 0,5 bar ved en temperatur på ca. 4-5 grader.

?????

Skal det forståes derhen at du "blot" har skubbet en tyndere slange ind i den alm slange og dermed fået modstand bygge ind i slangen,
eller har du skåret slangen over og indsat en bremseslange imellem ???
Korrekt - jeg har skubbet den tyndere bremseslange ind i den almindelige slange, så modstanden er blevet indbygget. Virker stadig perfekt for mig:)
maskinmester med spidskompetence ud i nydelsesorienteret anvendelse af transportabelt trykbærende udstyr- flasker og kegs :)

Kåre
Meyer

Re: Cornelius problemer, tapning , tryk ?

Indlæg af Meyer »

Så har jeg fået testet gennem den sidste måned og med 3-4 fustager øl på Corneliusfade.
Anlæg: Corneliusfade m ball lock, en brugt tappesøjle fra en tysk bodega, et ældre Gram køleskab, kulsyre fra Metro og slanger.

Fra fad til tappehanen ca 135 cm 12 X 7 mm slange, røret i tappetårnet er ca 55-60 cm frem til "udløbet" = ialt ca 195 cm.

Fint øl med CO2 og flot skum - eneste problem er tappehastigheden = 0,5 ltr. på 3-4 sekunder.
Dette kraftige flow er sat ned ved at ilægge 1 mtr. 6 X 3mm slange inden i den oprindelige slange,
det giver nu en mere "behagelig" tappehastighed og stadig pænt skum.

Der carboneres og tappes ved ca 0,8 bar og en temp på ca 5 grader.

Det skal bemærkes at jeg bruger ølglas på stilk med et indhold på 0,5 ltr. og der kan så skænkes godt 40 cl øl med 3-4 cm skum på toppen
og man spilder ikke og det flyder ikke over. - og det ser sgu også godt og eksklusivt ud med sådanne glas - fandt dem i Metro til ca 14,- + moms
Ved brug af 0,3 ltr ølglas giver det lidt rigeligt skum iforhold til mængden af øl (skummet dannes primært når der lukkes for hanen)

SKÅL og en god sommer med dejligt koldt fadøl indenfor rækkevidde ! =;-0

Billede Billede Billede
Hans Meyer
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Det ser satme godt ud - jeg bliver meget tørstig.
Men der er desværre en lille fejl det staves "upasteuriseret "

Jens
Meyer

Indlæg af Meyer »

admin skrev:Det ser satme godt ud - jeg bliver meget tørstig.
Men der er desværre en lille fejl det staves "upasteuriseret "

Jens
Ja Jens - jeg blev selv opmærksom på den lille stavefejl - EFTER jeg havde lavet filen til fronten på min kegerator og til Corneliuserne og afleveret dem til min "venyl-pusher"
Hans Meyer

Tilbage til "Udstyr"