Blichmann

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Brugeravatar
Kofoed
Geografisk sted: Odense

Re: Sv: Blichmann

Indlæg af Kofoed »

Gzus.DK skrev:
Kofoed skrev: ......
Du skal selvfølgelig regne med at det skal forsynes fra 3 x 400 volt, så ikke noget med en alm. stikkontakt til forsyning.
Kofoed
Umiddelbart ser jeg kun at der er varmelegmer i HLT'en og den gryde som man skal koge urt i.

Dermed bliver det vel lidt svært at trinvis hæve temperaturen i mæskningen, med mindre laver systemet om til et HERMS eller RIMS ? Med mindre man gør dette ved blot at tilsætte mere varmt vand.

Vil det være muligt at bruge pladekøleren som varmelegmet i en HERMS ved at pumpe det varme vand igennem fra HLT'en i den ene streng og lade mæskningen cirkulere gennem den anden streng ? Kan se på nettet at der er andre der har forsøgt sig med dette, men kan det lade sig gøre uden at den stopper til og er det til at styre ? Dermed kræves der vel en ekstra pumpe, som bliver styret med en PID.

/Morten N
Hej Morten.
Ja - Det kan lade sig gøre. Der skal montres en Y-strainer på tilgangssiden af veksleren ( det skal du nu have under alle omstændigheder uanset om du bruger humlesokker ) og hvis man kører med faste rør, etableres der en by-pas ledning uden om vekseleren, som så benyttes intil din re-cirkulerede urt er helt klar.
Styringen fortages enkelt ved stop/start af den pumpe der cirkulere varmemediet med en temp. sensor på afgangssiden af urt på vekseleren!

En anden mulighed er at cirkulere igennem et el-varmelegeme f.eks et 2 KW indbygget i et lille stykke rør, men skal det laves korrekt skal der bygges en lille flow switch ind i styrekredsløbet, ellers brænder det af, karamellisere mm. Her laves reguleringen med temp. sensor indbygget på afgangsiden af gennemstrømningsvarmelegemet.

Kofoed
Brugeravatar
Gzus.DK

Sv: Re: Sv: Blichmann

Indlæg af Gzus.DK »

Gzus.DK skrev:Jeg faldt over dette system på en engelsk hjemmeside - http://www.brewuk.co.uk/store/ag-equipm ... o100l.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Umiddelbart syntes jeg det ser godt ud, med muligheder for forbedringer, som man sikkert godt kan få, nu hvor det bliver bygget fra bunden.

Her tænker jeg på at der nok skal være probes i både HLT og MLT, så man kan indføre PID med tiden, og muligvis en ekstra pumpe.

Hvad har i af kommentarer til dette system, både positive og negative ?

/Morten N
Jeg har fundet producenten af dette mikrobryggeri, da ovenstående butik havde lidt svært ved at få svaret på de spørgsmål jeg havde omkring anlægget.

http://esfabrications.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har skrevet til dem og er blevet sat i forbindelse med en nordmand, som åbenbart er deres kanal her i skandivia.

Jeg skal lige høre om der nogen der har nogle erfaringer omkring dette firma, og evt. ham nordmanden.

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.DK

Re: Blichmann

Indlæg af Gzus.DK »

Jeg har samtidigt med dette anlæg fået et tilbud på en gæringstank i rustfri stål.

Den tilsvarer disse to, bare i 100 liters udgave - http://esfabrications.co.uk/wp-content/ ... bl-fvs.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Som i kan se drejer det sig om en fladbundet gæringstank med to haner og kappe, således at der er mulighed for at køle den ned.

Er der noget positivt/negativt at sige omkring en fladbundet tank i forhold til en konisk, og er sådan en kølingskappe en god ting eller vil det bedre kunne betale sig at køle i et køleskab, og er der overhovedet plads til 100 liter i sådan et ?

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.DK

Sv: Blichmann

Indlæg af Gzus.DK »

Ingen kommentarer ? :)

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

Glemte at skrive at der er indbygget en coil i tanken, således at man kan tilslutte den til en køleenhed. Kan se flere snakker på engelske forums om en Maxi cooler til den slags.

Men er det en dyr løsning i forhold til at smide en plastbeholder i et køleskab, nu hvor der er en isolerings kappe i gæringstanken. Ham nordmanden siger at han ikke kan mærke det på ydersiden af gryden når han koger sin urt :)

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

Sikke stille her er :)

Er der slet ingen der har noget at sige til den slags gæringstanke ?

Er der større chancer for infektion, og kan der være problemer med opvarmning ved gæring når den er isoleret, således at der altid skal være en form for køling på ?

/Morten N
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Jamen tankene er da fine.

Men har du fået priser på tingene?

Jeg vil give et forsigtigt bud og sige at en 100 liters gærtank som du henviser til koster mindst 7500,- + levering.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Gzus.DK

Sv: Re: Blichmann

Indlæg af Gzus.DK »

Morten L skrev:Jamen tankene er da fine.

Men har du fået priser på tingene?

Jeg vil give et forsigtigt bud og sige at en 100 liters gærtank som du henviser til koster mindst 7500,- + levering.
Jeg har fået et samlet tilbud på anlægget, gæringstanken og levering til Danmark på ca. 30.000, hvor gæringstanken koster ca. 6.000 af dem.

/Morten N
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Jamen har du pengene til det og behovet for at brygge den mængde, så er det da bare at springe ud i det.

Dog skal du lige undersøge om du har strøm nok der hvor det skal bruges.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

Jeg regner med at købe anlægget, spørgsmålet var mere om det kunne betale sig at få en gæringstank med nu hvor jeg alligevel skulle betale fragt.

Om det var en godt køb, og om der var nogle fordele i forhold til en billigere plasttank.

Jeg har fået vide at varmelegmerne kører på 240v, så jeg skal lige finde ud af om min sikringstavle kan klare det eller om der skal laves lidt om. Jeg har nemlig også 400v dernede.

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

Nå, så blev anlægget og gæringstanken bestilt og pengene overført. Så må vi se om jeg står med et anlæg til sommer, eller om jeg får problemer ved at købe det i England med en bankoverførsel :)

Men jeg bruge de næste 22 uger på at planlægge tilpasninger og udvidelser til anlægget, samt indkøb af alle de andre ting jeg mangler.

Jeg skal have fundet en løsning til et køle/varme anlæg som jeg kan bruge til at styre temperaturen i gæringstanken.

Desuden skal jeg enten finde nogle nye varmelegmer til 400V, eller få fixet min el installation så den kan trække 4000W over 230V.

Så skal jeg nok også have købt en PID til HLT'en og kigge på muligheden for at udvide systemet med HERMS/RIMS så jeg også kan lave noget trinvis mæskning.

Så skal jeg selvfølgelig også have læst alt det jeg kan få fat i om brygning :)

/Morten N
Bryggeren
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Bryggeren »

Er jeg den eneste der synes at Morten N er lidt af en vildmand ?

På mig lyder det som om du aldrig har prøvet at brygge øl før, og så vælger du at investere kr. 30.000+ i anlæg og ombygning af elinstallationerne i dit hus!

RESPEKT !

Så må vi da håbe at du bliver glad for hobbyen. :)
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

Bryggeren skrev:Er jeg den eneste der synes at Morten N er lidt af en vildmand ?

På mig lyder det som om du aldrig har prøvet at brygge øl før, og så vælger du at investere kr. 30.000+ i anlæg og ombygning af elinstallationerne i dit hus!

RESPEKT !

Så må vi da håbe at du bliver glad for hobbyen. :)
Det kan lyde som om jeg bare er et tågehorn der er gået ud og brændt en masse penge af på noget jeg ikke har den store kendskab til ;)

Men jeg har virkelig været igennem store overvejelser omkring mit behov, udstyr, opbygning, volume osv.

Jeg går søgt nettet tyndt efter anlæg, opbygninger, ideer og produkter som kunne passe ind i de forventninger jeg har til denne hobby.

Jeg har ikke brygget alene, men været med til et bryg, og lysten har kørt i mit hovedet de sidste 5 år at starte op. Dog har det været en anden hobby der har taget min tid og mine penge. Men den er nu lagt på hylden, så nu er vejen banet for at komme i gang :)

Jeg syntes dette anlæg virker som det udgangspunkt jeg har søgt, og gør det muligt for mig at brygge den volume i min kælder uden at være nervøs for min eller familiens sikkerhed. Samtidigt syntes jeg, i forhold til hvad jeg ellers har set på nettet, at det giver en god value-for-money.

Ser frem til første bryg.

/Morten N
Brugeravatar
mvk
Geografisk sted: Hvidovre

Blichmann

Indlæg af mvk »

Du må meget gerne vise et par billeder når du har fået anlægget hjem. Du gør det mange kun kan drømme om.

Hilsen Morten
Det bliver et godt brygår i år.
Brugeravatar
Gzus.DK

Indlæg af Gzus.DK »

mvk skrev:Du må meget gerne vise et par billeder når du har fået anlægget hjem. Du gør det mange kun kan drømme om.

Hilsen Morten
Bare rolig, jeg skal nok tage nogle billeder, og fortælle om kvaliteten når jeg engang får anlægget. Der kommer helt sikkert også lidt indlæg omkring forbedringer osv.

/Morten N
Besvar

Tilbage til "Udstyr"