Pladekøler eller kobberrørschiller??

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
bang-staberg
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Pladekøler eller kobberrørschiller??

Indlæg af bang-staberg »

Hej håndbrygforum.dk

Vi er to drenge der har kastet os ud i hjemmebryg. Vi har alle nødvendige remedier, men mangler noget til at køle vores urt. Men hvad er bedst... en kobberrørschiller eller en pladekøler, og hvordan fungererr en pladekøler egentlig??

MVH Bang og Staberg
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

hvordan fungererr en pladekøler egentlig??
Den består af utallige metalplader hvor på der løber en varm væske på den ene side og en kold væske på den anden side.
En plade varmeveksler kan bruges modstrøm og med strøm. I hjemme bryg industrien :-) bruges modstrøm.
Jeg kan måske finde en tegning der hjemme.

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

http://www.reflex.dk/files/rx-pdf/b3-1-adsk-pvv.pdf

En fin beskrivelse, google er din ven.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr. P
Geografisk sted: Odense

Re: Pladekøler eller kobberrørschiller??

Indlæg af Mr. P »

bang-staberg skrev:Vi er to drenge der har kastet os ud i hjemmebryg. Vi har alle nødvendige remedier, men mangler noget til at køle vores urt. Men hvad er bedst... en kobberrørschiller eller en pladekøler, og hvordan fungererr en pladekøler egentlig??
De fleste starter med en kobberrørschiller (immersion chiller) for så senere at opgradere til en pladekøler. Dette skyldes, at en immersion chiller er relativt billig og let at fremstille selv og den er let at anvende, da den blot skal tilsluttes en vandhave. Pladekøleren er som regel noget dyrere og kræver en pumpe.

De fleste hævder, at en pladekøler er bedre end en immersion chiller, men den anerkendte amerikanske håndbrygger Jamil Zainasheff (a.k.a. Mr. Malty), har skrevet en lille artikel, hvor han argumenterer for, at en immersion chiller er bedst:
http://www.mrmalty.com/chiller.php
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
Christian
Geografisk sted: Vestbjerg, 9380
Kontakt:

Indlæg af Christian »

Problemet med modstrømskøleren eller pladekøleren er at en stor del af urten befinder sig ved kogepunktet, lang tid efter at man er begyndt at tappe urten. Herved vil meget humle aroma fordufte fra meget sene additioner. Omvendt kan man bruge en hopback istedet.

Udover humle aroma problematikken er der også et problem mht DMS når urten opholder lang tid ved næsten kogepunketet. SMM konverterer til DMS. Her er immersion chilleren bedst da den køler hele urten på en gang.
Keldso
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Keldso »

Apropos modstrømskøler:

Jeg overvejer at lave en modstrømskøler á la den, man kan købe hos Lund Teknik http://lundteknik.dk/infopdf/BrygeksemperMedNimbus.pdf (fig. 4).

Det ser jo simelt ud, men jeg har lidt problemer med at finde foodgrade-slange, der er egnet til 100 grader C til den inderste slange.

Er der nogen, der er klogere og evt. har erfaringer med at lave sådan en?
Beer - there's not a thing, it can't do!
mimerbryg
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af mimerbryg »

Jeg har selv bygget en på et tidspunkt:
Billede
Den er ret effektiv og det er altid sjovt at lave noget grej selv.
Det indvendige rør er kobberrør.

Havde jeg kendt den færdige pris på banditten, havde jeg nok bestilt den fra Lund i stedet for. Der er det indvendige rør af rustfri stål.
bang-staberg
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Indlæg af bang-staberg »

Tak for alle svarene. Vi er nu nået frem til enighed om at vi vil prøve lykken med en kobberrørschiller, eftersom den er rimelig billig at lave.

Mvh Bang-Staberg
Mikkel Staberg
HP: http://www.furesoebryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
KilkennY
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af KilkennY »

Hvorfor risikere at der kommer bakterier i øllet fra en køler, og hvorfor bruge penge på det? Dette er et svar jeg godt kunne tænke mig at få.
Jeg bruger intet til køling.
Jeg venter blot 24 timer, og så tilsætter jeg gæren. Jeg har i løbet af de sidste par år brygget ca. 60 bryg uden problemer, så hvorfor er det lige det er så vigtigt med den dyre kobber-spole?
Med venlig hilsen

KilkennY
www.GuideToBeers.dk / Bunny Brewery / Esbjerg Håndbryggerlaug
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

KilkennY skrev:Hvorfor risikere at der kommer bakterier i øllet fra en køler, og hvorfor bruge penge på det? Dette er et svar jeg godt kunne tænke mig at få.
Jeg bruger intet til køling.
Jeg venter blot 24 timer, og så tilsætter jeg gæren. Jeg har i løbet af de sidste par år brygget ca. 60 bryg uden problemer, så hvorfor er det lige det er så vigtigt med den dyre kobber-spole?
netop for at undgå en infektion køler man hurtigt ned, simpelthen for at få gang i gæringen hurtigst muligt og ikke risikere en infektion i den søde urt.
Brygger lejlighedsvist.
KilkennY
Kontakt:

Indlæg af KilkennY »

Det er jeg klar over, men set i lyset af at vi aldrig har oplevet infektion, virker det for mig som om, at der er lige så stor risiko ved at komme en cooler i øllet. For det er det vel også forbundet en hvis risiko ved?

NB: Jeg skal lige nævne at jeg ikke har meget forstand på emnet her (det er derfor jeg spørger ;o)), men kun har min erfaring at bygge det på.
Med venlig hilsen

KilkennY
jakobø
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

chilleren koger jo med de sidste 15 min eller lignende! så den er ren.
Brygger lejlighedsvist.
KilkennY
Kontakt:

Indlæg af KilkennY »

Ahh... ;o)

Jeg var ikke klar over at man kommmer den i urten mens det koger. Man lærer jo noget nyt hele tiden ;o)

Jeg tror nu bare for sjovt, at jeg vil se hvor mange år jeg kan brygge inden jeg oplever min første infiserede øl. hehe ;o)

Så skal jeg nok skrive om det.

Mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen

KilkennY
Brugeravatar
stouthouse
Geografisk sted: Køge

Indlæg af stouthouse »

Problemet med den langsomme afkøling er vist strengt taget ikke så meget infektionsrisikoen. Det har jeg også hørt kun sjældent skulle give problemer. Problemet er snarere (siger een jeg kender der har prøvet begge dele) at det er svært at bevare de flygtigste humlearomastoffer i urten hvis den ikke afkøles i en ruf. Og så handler det jo pludselig om smagen - og så er det jo alvor!

Hilsen
Henrik
jakobø
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

der er vist også noget med cold break, som så vidt jeg husker er noget med proteiner ! men jeg kan ikke huske den dybere forklaring i det.
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"